مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

معرفی ماژول های اینترنت اشیا (IOT)

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹ ق.ظ

ماژول های اینترنت اشیا یعنی وسایل و سنسور هایی که در iot برای هوشمند سازی و اتصال اشیا مختلف به اینترنت به کار می روند . در این مقاله می خواهیم تعدادی از ماژول های اینترنت اشیا را با یکدیگر بررسی کنیم و به معرفی آن ها بپردازیم . دقت داشته باشید که خریدن این اشیا و سنسور های اینترنت اشیا به تنهایی هیچ کمکی به شما در این زمینه نخواهد کرد و این ها صرفا چند قطعه سخت افزاری هستند که باید به وسیله مهندسان و متخصصان کامپیتر ، الکترونیک و iot به شبکه اینترنت وصل شده تا بتوانند مفهوم iot را برای شما به ارمغان آورند .

این ماژول ها معمولا در بازار به صورت کیت های آموزشی ، بسته های جامع سخت افزاری و یا به صورت تکی به فروش می رسند . معروف ترین محل تهیه ماژول های اینترنت اشیا ، پاساژ امجد ، واقع در خیابان جمهوری شهر تهران می باشد . این پاساژ دارای چندین طبقه بوده و انواع این ماژول ها و قطعات الکترونیکی در آنجا به فروش می رسد .

ماژول RFID

از ورود RFID ها چندسالی نیست که می گذرد . این قطعات در واحد کنترل موجودی انبارها ، مدیریت ورود و خروج و محل اجناس در انبار ها به کار می روند . RFID ها انواع مختلفی دارند مانند تگ های فعال (Active) و تگ های غیر فعال (Passive) . قطعات پلاستیکی که بر روی اجناس هایپراستار ها نصب می کنند نمونه ای از این قطعات هستند . این ماژول ها در شکل های مختلف و قیمت های متفاوت به فروش می رسند .

ماژول های اینترنت اشیا – RFID

سنسور تشخیص سطح آب

این ماژول ها در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند . برای مثال در صنایع خاص تولیدی در کارخانه ها و یا استخر های حرفه ای از این سنسور ها جهت تشخیص بالابودن و یا پایین بودن سطح آب برای اطلاع از نشتی آب و موارد دیگر به کار می روند . این سنسور ها در رطوبت های ۱۰ الی ۹۰ درصد به درستی فعالیت می کنند .

ماژول های اینترنت اشیا- سنسور تشخیص سطح آب

ماژول سون سگمنت

ماژول سون سگمنت یکی از ساده ترین قطعات به کار رفته در اینترنت اشیا می باشد . این ماژول معمولا برای آموزش در مدارس و یا دانشگاه ها استفاده می شود . سون سگمنت ها قطعاتی هستند که برای نمایش اعداد و گاها حروف به صورت ساده مورد استفاده قرار می گیرند . ساده ترین نوع سون سگمنت به کار رفته در اشیا ، صفحه نمایش ماشین حساب ها می باشد.

ماژول های اینترنت اشیا – سون سگمنت

ماژول تشخیص حرکت

از این ماژول برای تشخیص حرکت افراد در محیط های گوناگون استفاده می شود . نمونه ساده آن دزدگیر های خودرو هستند که با مشاهده حرکت فردی در داخل خودرو به صدا در می آیند . نمونه های حرفه ای تر این سنسور ها در صنایع و تولیدی ها برای تشخیص میزان حرکت قطعات استفاده می شود . این سنسور ها به وسیله مادون قرمز حرکت را تشخیص داده و فرمان لازم را طبق آنچه که برنامه نویس برای آن تعریف کرده ، به بورد اصلی و یا سایر قطعات ارسال می کند .

ماژول های اینترنت اشیا – سنسور حرکتی

ماژول تشخیص گاز

ماژول دیگری که استفاده از آن در اینترنت اشیا بسیار زیاد می باشد ، ماژول تشخیص گاز است . این ماژول ها انواع گوناگونی دارند . که بسته به نیاز ، انواع مختلف گاز را از جمله متان (گاز شهری) و یا گاز الکل تشخیص و شناسایی می کنند . سنسور تشخیص گاز می تواند با شناسایی به موقع میزان گاز موجود در فضا ، محیط را از انفجار ناگهانی و وقوع آتش سوزی نجات دهند .

ماژول های اینترنت اشیا – سنسور تشخیص گاز

ماژول تشخیص صدا

ماژول تشخیص صدا معمولا در موارد امنیتی مانند درب های هوشمند خانه ، صندوق بانک های بزرگ و یا ربات های انسان نما مورد استفاده قرار می گیرند . این سنسور ها با توجه به نوع آن ها و قیمت برای مصرف کننده ، دارای دسته های مختلفی هستند که میتوانند در رنج های مختلف فرکانس های صوتی را دریافت و تشخیص دهند .

ماژول های اینترنت اشیا – ماژول تشخیص صدا

ماژول تشخیص رطوبت خاک

سنسور تشخیص رطوبت خاک در صنایع کشاورزی به کار می رود . به این صورت که با تشخیص میزان آب موجود در خاک ، دریچه های ورود آب به خاک باغ فعال می شوند . این سنسور کمک شایانی به کاهش مصرف آب و همچنین افزایش کیفیت محصولات کشاورزی می کند .

ماژول های اینترنت اشیا – سنسور رطوبت خاک

سنسور سنجش دما

از ماژول سنجش دما در اینترنت اشیا ، استفاده های متنوعی می شوند . از نمونه های بارز به کارگیری این سنسور در IOT ، میتوان به کیت های چیلر ها و کولر های گازی اشاره کرد . با قرار دادن کیت های ترموستات در هر اتاق ، میتوان دمای آن ها را به صورت مستقل سنجید و تنظیم کرد .

ماژول اینترنت اشیا – سنسور تشخیص دما و رطوبت

سنسورهای نور و رنگ

سنسورهای نوری و همچنین تشخصی رنگ کاربردهای زیادی دارند . یکی از کاربردهای معروف سنسور نوری که شما شاید به آن توجه نکرده باشید سنسور تشخیص نور در گوشی موبایلتان است . وقتی در محیطی باشید که نور کم باشد به صورت اتوماتیک نور صفحه گوشی شما زیاد و اگر در محیطی با نور زیاد باشید نور صفحه گوشی کم میشود . این یکی از کاربردهای این سنسور است.

ماژول های اینترنت اشیا – سنسور تشخیص نور

ماژول های فرستنده

همانطور که میدانید ، سنسور های مختلف اینترنت اشیا ، برای ارتباط با هم نیاز به یک فرستنده دارند . برخی از این قطعات ، اطلاعات خود را به صورت کابلی می فرستند . اما برخی دیگر ، از ارتباط بی سیم بهره می برند و به ماژول های فرستنده نیاز دارند . در بازار انواع گوناگونی از این فرستنده ها برای IOT موجود است . فرستنده های وای فای – بلوتوث و مادون قرمز را میتوان به عنوان مثال نام برد .

ماژول های گیرنده

ماژول های گیرنده نیز مانند فرستنده ها هستند . با این تفاوت که جای عمل ارسال ، دریافت اطلاعات را بر عهده دارند . این سنسور ها نیز ، مانند فرستنده ها دارای انواع گوناگونی همچون WIFI و بلوتوث هستند . که بسته به کاربرد و نیاز میتوانید آن ها را در قیمت های گوناگون تهیه کنید .

خلاصه مطلب

در این مطلب از وبلاگ تعدادی از معروف ترین ماژول های اینترنت اشیا IOT را معرفی کردیم . شما میتوانید با آموزش های لازم ، از این قطعات و ماژول ها استفاده کنید و سیستم هایی خارق العاده را خلق کنید . فراموش نکنید که بسیاری از اختراعات و وسایل های عجیب ، با استفاده از همین ماژول های ساده ایجاد شده اند و زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده اند. البته لازم به ذکر است که تعداد این ماژول های اینترنت اشیا بسیار زیاد است و در این محتوا فقط تعدادی از معروف ترین و ملموس ترین های آن را برای شما عنوان کردیم .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۹
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۱)

عالی . تشکر :)

پاسخ:
تشکر. از همراهی صمیمانه شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی