مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

مفهوم اشیا در تکنولوژی اینترنت اشیا

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷ ب.ظ

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که اینترنت مفهومی متفاوت در سراسر دنیا پیدا کرده و جایگاهی را برای خود فراهم آورده که محال است چیزی یا کسی بتواند آن را بگیرد. در حال حاضر برای اینکه بتوانید در تعاملات و دنیای مدرن امروزی حضور داشته باشید باید از اینترنت استفاده کنید. همین مسئله باعث شده تا اینترنت اشیا نیز رنگ‌ و بویی دیگر گرفته و کم‌وبیش دستخوش تغییراتی در میان افراد شود. اما باز هم این احتمال وجود دارد که بسیاری از شما ندانید مفهوم اشیا در تکنولوژی اینترنت اشیا چیست. چه چیزی باعث می‌شود تا هر وسیله‌ای که در دست داریم و از آن استفاده می‌کنیم به اینترنت متصل بوده و کارکردی متفاوت از گذشته داشته باشد؟ “اشیا” در اینترنت اشیا می‌توانند از تجهیزات کشاورزی (تراکتور، سیستم آبیاری، پهباد (Drone)) به ترموستات، به ابزار هوشمند، به یک کانتینر وصل شوند و این اطلاعات را به یک سرور مرکزی ارسال کنند.

حال که در دنیایی مدرن و پیشرفته حضور داریم و روز به روز پیشرفت علم و تکنولوژی آینده‌ای جدید را به ما معرفی می‌کند، پس اطلاع از این تکنولوژی‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر و راحت‌تر با آن‌ها کنار بیاییم. از همین‌رو در ادامه قصد داریم توضیحاتی در رابطه با اشیا و ارتباط آن با اینترنت اشیا خدمت شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

اتصال اشیا در بهداشت و کشاورزی چه نقشی دارد؟

این امکان وجود دارد که مفهوم اشیا در تکنولوژی اینترنت اشیا کمی متفاوت از آن چیزی که فکر می‌کنید باشد و حتی آن را همچون «پوشیدنی» ببینید.

“اشیا” در IoT نیز می‌توانند “پوشیدنی” باشند که در تحقق اهداف پزشکی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. دستگاه‌هایی که عملکرد روزانه بدن را نظارت می‌کنند و این داده‌ها را در اختیار پزشکان خود قرار می‌دهند، می‌توانند به عنوان یک سیستم هشداردهنده برای مسائل مربوط به سلامت عمل کنند و راه خود را برای پاسخگویی به اهداف سلامتی حفظ کنند. همانطور که Lalit Panda در مقاله‌ای در مورد اینکه تکنولوژی اینترنت اشیا پزشکی (IoMT) چیست ، می‌نویسد: «با توزیع اطلاعات، مراقبت پیشگیرانه می‌تواند از بستری در بیمارستان و افزایش هزینه مراقبت‌های بهداشتی به میزان قابل‌توجهی جلوگیری کند.» هرچند که خطرات جدی در حوادث و سوءاستفاده‌هایی که با اتصال بدن ما به اینترنت صورت می‌گیرد ممکن است وجود داشته باشد.

تکنولوژی اینترنت اشیا در لجستیک

لجستیک را می‌توان مهم‌ترین عاملی دانست که باعث حرکت یک نقطه فرضا A به نقطه B می‌شود.  هرچند ردیابی آن‌ها در علم لجستیک کار سختی به حساب نمی‌آید اما در حال حاضر ما در دنیای پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم، دنیایی پرهیاهو که هر لحظه در حال تغییر و هرج و مرج است. همین تغییرات باعث شده تا با ظهور تکنولوژی اینترنت اشیا بسیاری از مشکلات برطرف گردد. در سال ۲۰۱۸ نبود اینترنت اشیا در لجستیک توانست به واسطه ناکارآمد بودن زنجیره تامین ، خسارات بسیار زیادی را به کشورها تحمیل کند. از همین‌رو دولت ها با بکار گیری این تکنولوژی گامی مهم در راستای بهبود عملکرد خود برداشت. موارد استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا در لجستیک و زنجیره تأمین، میتوان به “اشیا یا سنسورهای بکار رفته” در حمل‌ونقل، کامیون‌ها، تجهیزات جانبی و مهم‌تر از همه، خطوط انتقال اطلاعات ، کتاب‌های دیجیتال ، ردیابی قابل‌اعتماد محموله‌ها ، اشاره کرد . پس اینترنت اشیا در بحث لجستیکی قطعاً مناسب‌ترین گزینه است.

اینترنت اشیا چگونه در اشیا ظاهر می‌شود؟

مطمئنا به این مسئله واقف هستید که تکنولوژی اینترنت اشیا به مجموعه‌ای از دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر وب گفته می‌شود. این دستگاه‌ها با کمک پردازنده‌های جاسازی شده، سنسورها و سخت‌افزار ارتباطی، به گردآوری، ارسال و اقدام روی داده‌های دریافت شده از محیط می‌پردازد و با ارسال آن به پایگاه داده کاربران را به اهدافشان میرساند. البته باید در جریان باشید که این داده‌های گرد آوری شده توسط حسگرها از طریق اتصال به یک درگاه IOT یا دستگاه لبه (Edge Device)  برای تحلیل به فضای ابری ارسال شده یا اینکه به‌صورت محلی تحلیل می‌شوند. گاهی اوقات، این دستگاه‌ها با سایر دستگاه‌های مرتبط، ارتباط برقرار کرده و برپایه‌ی اطلاعاتی که از یکدیگر می‌گیرند، عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها اغلب بدون اینکه به دخالت انسان‌ها نیاز داشته باشند کارهای‌شان را انجام می‌دهند.

البته تعامل با دستگاه می‌تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار دهد. از جمله مواردی که انسان‌ها می‌توانند وارد عمل شده اعمال تنظیمات است. از این طریق آن‌ها با دستورالعمل‌های لازم به داده‌ها دسترسی خواهند داشت. باید توجه داشت که پروتکل‌های اتصال، شبکه و ارتباطات که با این دستگاه‌های مبتنی‌بر وب به‌کار می‌روند، عمدتاً به اپلیکیشن‌های خاص IoT، بستگی دارند.

تراکتور به عنوان اشیایی برای تکنولوژی IOT

با نگاهی به تاریخ به راحتی می‌توانیم به این مسئله پی ببریم که کشاورزی در حال حاضر دستخوش تغییرات بسیار گسترده‌ای شده است. در واقع از آبیاری گرفته تا چرخش محصول و لقاح و اصلاح ژنتیکی همگی به طور کاملا عمده تغییر کرده و حتی مرحله کاشت و برداشت نیز به روشی کاملا متفاوت صورت میگیرد که با تصورات ما از گذشته فرق می کند. مزارع از سازمان‌های کوچک، خانواده و یا جامعه به شرکت‌های بزرگ که هزاران یا حتی میلیون‌ها هکتار گسترش می‌یابند رشد کرده است. همانطور که جمعیت در طول قرن بیستم به شدت افزایش یافت، کشاورزان با استفاده از فناوری‌های جدید باید پاسخگوی نیازهای رو به رشد مردم باشند. قرن بیست و یکم از این روند متفاوت نیست، کشاورزان همچنان برای پیدا کردن راه‌های نوآورانه برای رفع نیازمندی‌های تأمین مواد غذایی در جهان به طور فزاینده‌ای وابسته به محیط‌زیست هستند.

IoT یک طیف وسیعی از نوآوری‌های کشاورزی را فراهم می‌کند. کشاورزان در حال استفاده از IoT، پهباد (Drone) و هوش مصنوعی (AI) هستند تا کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهند. عکس زیر یک روش مانیتورینگ خاکی را به نام “CropX” نشان می‌دهد که به منظور کمک به کشاورزان برای درک درستی از زمینه‌هایی که نیاز به آبیاری دارند و زمانی که شرایط آب و هوایی در طول زمان تغییر می‌کند، استفاده می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل شرح دادیم که اشیا تا چه اندازه در تکنولوژی اینترنت اشیا و البته آسان کردن و بهبود بخشیدن به انجام کارها موثر است. همین مسئله باعث شده تا افراد خصوصا دولت ها به فکر بهره‌گیری از این تکنولوژی بیوفتند. 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۹
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۳)

۲۰ دی ۰۰ ، ۱۵:۰۶ عبد من عبید محمد

سلام

بسیار خوب

پاسخ:
خواهش میکنم. موفق باشید

سلام جناب متانت.

وبلاگت خیلی آراسته و با مطالب ارزشمند است. 

متانت حتی در یادداشت هایت هم نمایان است.

احسنت و دست مریزاد به شما.

پاسخ:
سلام و عرض ادب و احترام 
نظر لطف شماست 
ممنونم از همراهی صمیمانه شما. 

جالب بود ممنون

پاسخ:
سلام و عرض ادب و احترام 
نظر لطف شماست 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی