مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

۴۵ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

تعمیر یخچال و علل مشکلات رایج آن — راهنمای کاربردی | مجله فرادرس

در این مطلب قصد داریم تا نحوه تعمیر یخچال و مشکلات رایج آن را معرفی کنیم. بنابراین اگر یخچال شما درست کار نمی‌کند، احتمالا این مطلب می‌تواند در حل مشکل، به شما کمک کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۵۴
Mohammad hossein Metanat

شبکه هوشمند چیست؟ — به زبان ساده | مجله فرادرس

اولین شبکه برق در دهه 1895-1885 ساخته شد و سیستم انرژی الکتریکی برای مدت‌ها تغییر خاصی نکرده بود، اما امروزه وارد دنیای جدیدی شده است. با گذشت زمان، تعداد شبکه‌های برق افزایش یافته است، تا جایی که امروزه بیش از 9200 شبکه در سراسر جهان وجود دارد و این شبکه‌ها حدود یک میلیون مگاوات توان مورد نیاز مصرف‌کنندگان را تأمین می‌کنند. از آنجایی که پیشرفت شبکه برق، مانند سایر فناوری‌ها، رابطه مستقیمی با گذشت زمان دارد، امروزه برای افزایش کارآمدی شبکه، فناوری دیجیتال در حال ترکیب شدن با آن است. این فناوری دیجیتال جدید ارتباط دوطرفه را میسر کرده است و ارتباط مستقیم بین تولید و مصرف را تضمین می‌کند. همین پیوند میان فناوری‌های دیجیتال و شبکه برق، منجر به مفهوم جدیدی به نام «شبکه هوشمند» (Smart Grid) شده است. در این آموزش درباره شبکه هوشمند و جنبه‌های مختلف آن بحث خواهیم کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۷
Mohammad hossein Metanat

روش محاسبه قبض برق - آموزش برق ساختمان

احتمالاً تاکنون این پرسش برایتان پیش آمده که اعداد درج شده در قبض برق چه چیزی را نشان می‌دهند و قیمت برق با چه فرمولی محاسبه می‌شود. در این آموزش به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم. ابتدا باید با برخی اصطلاحات آشنا شویم که معمولاً از آن‌ها استفاده نادرستی می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۰۰ ، ۱۵:۴۲
Mohammad hossein Metanat

فلومتر چیست ، چگونه کار می کند و کاربرد آن چیست | اینرژی مگ

اندازه‌گیری سرعت هوا و جریان آب از دیرباز مورد توجه انسان بوده است. دانستن جهت و سرعت باد برای جهت‌یابی و اندازه‌گیری جریان آب به منظور تقسیم عادلانه آن در جوامع باستانی، از اولین تلاش‌ها برای سنجش دبی سیالات به حساب می‌آید. امروزه نیز اندازه‌گیری دبی سیالات در محیط‌های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. از دلایل آن می‌توان به ایمنی، کنترل فرآیند، کیفیت محصول، راندمان تولید و مدیریت هزینه‌ها اشاره کرد. به تجهیزاتی که برای اندازه‌گیری نرخ دبی مایعات و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرند، فلومتر یا دبی‌سنج گفته می‌شود. در شکل زیر انواع مختلفی از فلومترها نشان داده شده است. در این مقاله، ملاحظات مربوط به انتخاب فلومتر و همچنین انواع فلومترهای پرمصرف در صنعت، شرح داده خواهند شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۰۰ ، ۲۲:۳۵
Mohammad hossein Metanat

دیاک (DIAC) چیست؟ — به زبان ساده | مجله فرادرس

در این آموزش، قطعه‌ای دیگر به نام دیاک را معرفی می‌کنیم. سوئیچ جریان متناوب دیودی (Diode AC Switch) یا به اختصار «دیاک» (DIAC)، یکی دیگر از قطعات نیمه‌هادی حالت جامد است که سه لایه و دو پیوند دارد. برخلاف ترانزیستور، دیاک اتصال بیس ندارد و به همین دلیل، یک قطعه دو پایه یا دو سر است. این دو سر، با نام‌های A1 و A2 مشخص می‌شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۰۰ ، ۱۷:۲۶
Mohammad hossein Metanat

ترایاک (TRIAC) چیست؟ — به زبان ساده | مجله فرادرس

 در این آموزش، قطعه‌ای دیگر به نام ترایاک را معرفی می‌کنیم. «ترایاک» (Triac) یا تریاک، قطعه حالت جامد سرعت بالایی است که قابلیت سوئیچ شدن و کنترل توان AC یک شکل موج سینوسی را دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مرداد ۰۰ ، ۱۷:۲۳
Mohammad hossein Metanat

توربین بادی — به زبان ساده | مجله فرادرس

توربین‌های بادی شبیه پروانه‌های هواپیما هستند که حول یک نقطه می‌چرخند، با این تفاوت که توربین بادی ثابت است. در واقع، توربین‌ها انرژی محبوس در باد را گرفته و آن را به برق تبدیل می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۰۰ ، ۲۲:۵۶
Mohammad hossein Metanat

نیروگاه گرمایی چگونه کار می‌کند؟ — از صفر تا صد | مجله فرادرس

در این نوشته راجع به «نیروگاه‌های تولید برق گرمایی» (thermal power plant)،‌ اجزای اصلی، مزایا و معایب آن‌ها مطالبی را خواهید خواند. نیروگاه‌های «توربین بخار» (steam turbine) که گاهی به‌ عنوان نیروگاه‌های گرمایی یا زغال‌سنگی شناخته می‌شوند، منبع بزرگی برای تولید برق کشور به شمار می‌روند. این نیروگاه‌ها معمولا بر اساس چرخه «رانکین» (Rankine) کار می‌کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۰۰ ، ۱۹:۵۹
Mohammad hossein Metanat

آشنایی با برج خنک کننده و انواع آن — از صفر تا صد | مجله فرادرس

«برج خنک‌کننده» (cooling tower) نوع خاصی از «مبدل حرارتی» (heat exchanger) است. در این تجهیز گرمای آب با تماس مستقیم با هوا، به اتمسفر منتقل می‌گردد. آب خنک کننده‌ی مورد نیاز صنایع بعد از انجام ماموریت به برج خنک‌کننده باز می‌گردد تا سرد شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۰۰ ، ۱۹:۵۶
Mohammad hossein Metanat

پیل سوختی چیست و انواع آن - مگ گوشی جانبی

پیل سوختی (fuel cell)  مکانیسمی‌ دوست‌دار محیط زیست، برای تولید الکتریسیته است. الکتریسیته بدون ایجاد واکنش سوختن با اتصال هیدروژن و اکسیژن همراه با آب و حرارت تولید می‌شود. ولتاژ برق تولیدی از هر تک‌سل بسیار اندک است ( کمتر از یک ولت). در نتیجه تعداد زیادی سل به صورت سری به یک‌دیگر متصل می‌شوند تا ولتاژ مناسبی تولید شود. تولید برق از پیل‌های سوختی اقتصادی است و نگاه جهان به تولید انرژی را دست‌خوش تغییر کرده است. تاکنون از هیدرو‌‌ژن برای تامین برق گوشی تلفن همراه یا حتی برنامه‌های فضایی ناسا استفاده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۰۰ ، ۱۹:۵۳
Mohammad hossein Metanat