مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

۲۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

مقدمه:

درمدارهای الکتریکی متشکل ازخازن با خاصیت خازنی Cوسیم پیچی با خاصیت القایی L در شرایط خاص,کمیات ولتاژ وجریان مدار برای دراز مدت از مقادیر قابل ملاحضهایبرخورداراست. افزایش قابل ملاحظه مقادیر ولتاژ و جریان با توجه به وجود خازنی C وخاصیت القا یی L از بروز پدیده موسوم به رزوناس (تشد ید) ناشی می شود  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۲۹
Mohammad hossein Metanat
به این گوی های رنگی که معمولا از رنگ های قرمز , طلایی و یا نارنجی استفاده  می شود     Marker Ball یا warning ball  گفته می شود و جنس آن از آلومینیم یا پلاستیک مقاوم است و همچنین  قطر آنها در حدود 50 تا
  

 80 سانتی متر می باشد. این گوی های رنگی بیشتر در محل تقاطع خطوط انتقال و فوق توزیع یا جاده ها نصب می شود. از اهداف اصلی استفاده از این گوی ها بر اساس اهمیت آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-به دلیل این که مسیر حرکت بالگردها و گلایدرها معمولا از روی جاده ها می باشد 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۲۷
Mohammad hossein Metanat

وقتی‌ هدف‌، بهینه‌سازی‌ ابعاد و وزن‌ دکلهای‌ خطوط انتقال‌ نیرو باشد، طبیعی‌ است‌عوامل‌ مختلفی‌ از جمله‌ مشخصه‌ هادیها، آرایش‌ فازها و فاصله‌ آنها تا دکلها در این‌ امردخالت‌ دارد.

در این‌ نوشتار ضمن‌ بررسی‌ عوامل‌ مختلف‌ در محاسبه‌ فواصل‌ فازی‌، تأثیر آنها درطراحی‌ دکلهای‌ موجود نیز مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار گرفته‌ است

رچه‌ نقش‌ هر یک‌ از عوامل‌ جوی‌ و محیطی‌، بسیار مهم‌ است‌، اما فاصله‌هادیها تا بدنه‌ یا بازوی‌ برجها، نقش‌ مؤثرتری‌ را در طراحی‌ ابعاد و وزن‌ دکلها یا برجهای‌خطوط انتقال‌ نیرو دارد.

همچنین‌ ابعاد دکلهای‌طراحی‌ شده‌ در کشور ایران‌ با چند نمونه‌ از دکلهای‌ مربوط به‌ خطوط انتقال‌ نصب‌ شده‌ درچند کشور خارجی‌ مقایسه‌ شده‌ است‌. نتایج‌ این‌ بررسیها نشان‌ می‌دهد در طراحی‌ دکلهای‌ خطوط انتقال‌ نیرو، فواصل‌ فازها از بدنه‌ دکلها و از یکدیگر، بیشتر از حد مورد نیازاست‌ که‌ این‌ امر نشانگر در نظر گرفتن‌ ضریب‌ اطمینان‌ بالا بوده‌ که‌ موجب‌ افزایش‌ وزن‌آنها و در نتیجه‌ قیمت‌ خطوط انتقال‌ نیرو می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۷ ، ۲۰:۲۵
Mohammad hossein Metanat

ساختار نیروگاه های اتمی جهان

 برحسب نظریه اتمی عنصر عبارت است از یک جسم خالص ساده که با روش های شیمیایی نمی توان آن را تفکیک کرد. از ترکیب عناصر با یکدیگر اجسام مرکب به وجود می آیند. تعداد عناصر شناخته شده در طبیعت حدود ۹۲ عنصر است.


هیدروژن اولین و ساده ترین عنصر و پس از آن هلیم، کربن، ازت، اکسیژن و... فلزات روی، مس، آهن، نیکل و... و بالاخره آخرین عنصر طبیعی به شماره ۹۲، عنصر اورانیوم است. بشر توانسته است به طور مصنوعی و به کمک واکنش های هسته ای در راکتورهای اتمی و یا به کمک شتاب دهنده های قوی بیش از ۲۰ عنصر دیگر بسازد که تمام آن ها ناپایدارند و عمر کوتاه دارند و به سرعت با انتشار پرتوهایی تخریب می شوند. اتم های یک عنصر از اجتماع ذرات بنیادی به نام پرتون، نوترون و الکترون تشکیل یافته اند. پروتون بار مثبت و الکترون بار منفی و نوترون فاقد بار است.تعداد پروتون ها نام و محل قرار گرفتن عنصر را در جدول تناوبی (جدول مندلیف) مشخص می کند. اتم هیدروژن یک پروتون دارد و در خانه شماره ۱ جدول و اتم هلیم در خانه شماره ۲، اتم سدیم در خانه شماره ۱۱ و... و اتم اورانیوم در خانه شماره ۹۲ قرار دارد. یعنی دارای ۹۲ پروتون است.
نتیجه تصویری برای نیروگاه های اتمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۵۱
Mohammad hossein Metanat

تعویض هادی های خط با هادی های ظرفیت بالا، یکی از بهترین راهکارهای افزایش ظرفیت خطوط انتقال است که از نظر فنی و اقتصادی، در اغلب موارد، قابل توجیه است. در این روش، با استفاده از سازه ها و دکل های موجود، هادی ها معمول خط (ACSR ) با هادی های ظرفیت بالا(ACCR)، جایگزین می شوند. این نوع هادی ها قادر به افزایش ظرفیت خط تا سه برابر هادی های معمولی می باشند. طرح این هادی ها اولین تغییر عمده در خطوط انتقال هوایی نسبت به هادی های ACSR است که در ابتدای قرن بیستم معرفی شده بودند. همچنین، این هادی جدید قادر به حل معضلات مربوط به گریز از محدوده های حرارتی در خطوط انتقال واقع شده در مناطق گرمسیر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۴۷
Mohammad hossein Metanat

همه چیز در مورد مقره ها

 

مقدمه  :  یکی از اجزاء مهم شبکه های فشار قوی ، مقره ها می باشد که بر حسب ولتاژ مورد استفاده و شرایط محیطی از نظر آلودگی و رطوبت ، شکل خاصی به خود می گیرند.

وظایف مقره ها در شبکه ها را می توان به صورت زیر بیان نمود :

1. تحمل وزن هادی های خطوط انتقال و توزیع برای نگهداری سیم های هوایی روی پایه ها و دکل ها در بدترین شرایط ( یعنی موقعی که ضخامت یخ و برف تشکیل شده روی سیم ها در حداکثر مقدار باشد ) را داشته باشد و اصولاً باید بتوانند بیشترین نیروهای مکانیکی وارد شده بر آن ها را تحمل کنند .

2. عایق بندی هادی ها و زمین و بین هادی ها با یکدیگر به عهده مقره است . یعنی مقره ها باید از استقامت الکتریکی کافی  برخوردار باشند تا بتوانند بین  فازهای شبکه  و دکل ها که متصل به زمین هستند  ایزولاسیون کافی برای تحمل  ولتاژ فازها را داشته  باشند . استقامت الکتریکی آن ها باید درحدی باشد که در بدترین شرایط ( یعنی در حضور رطوبت ، باران ، آلودگی و بروز صاعقه با ولتاژ بالا ) دچار شکست کامی الکتریکی نشوند .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۴۴
Mohammad hossein Metanat

اصولا بوشینگها به صورت های مختلف ساخته می شود، نوع اول بسیار قدیمی وبصورت خمره ای ساخته می شد  بدین صورت که مقره ای بزرگ و تو خالی  که درعرض بزرگ بوده، سیم  یا لید خروجی از سیم پیچ ها پس از عبور  از بام ترانس وبه کمک یک آداپتور فلزی  که مقره خمره ای روی آن نصب می گردد . از درون این مقره عبور نموده وازنوک آن خارج می شود در بالای مقره  به وسیله پیچ واتصالات مسی  روی لید استفاده شده واز یک حوزینگ مسی واورینگ ،چفت وبست گردیده بطوریکه  روغن ترانسفورماتور  وروغن داخل مقره با هم در ارتباط می باشند این نوع بوشینگ ها از رده خارج بوده  ودیگر تولید نمی شود و فاقد تست خازنی بوده اند. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۳۵
Mohammad hossein Metanat

چگونه رنج ترانسفورماتور را انتخاب کنیم

How to choose transformer rating


برای ترانسفورماتورهای سه فاز

where

Pa = kVA rating of the transformer

U = phase-to-phase voltage at no-load in volts (237 V or 410 V

In =is in amperes

برای ترانسفورماتورهای تک فاز 

where

V = voltage between LV terminals at no-load (in volts

Simplified equation for 400 V (3-phase load

In = kVA x 1.4

The IEC standard for power transformers is IEC 60076

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۳۰
Mohammad hossein Metanat

ترانسفورماتورهای قدرت

 مقدمه

همانگونه که می دانیم افزایش ظرفیت انتقال توان نیروگاه و کاهش موثر تلفات انتقال ، مستلزم افزایش ولتاژ انتقال شبکه های قدرت می باشد . در عمل ، ساخت ژنراتورهای با ولتاژ خروجی بسیار بالا امکان پذیر نمی باشد و عموماً به خاطر مشکلات عایق بندی ژنراتورها ، این ولتاژ به مقدار 25 تا 30 کیلو ولت محدود  می شود . این مشکل باعث می شود که جریان خروجی ژنراتورها ( بسته به مقدار تولیدی آنها ) بسیار زیاد شود ، در نتیجه برای رسیدن به قابلیت انتقال مورد نیاز و کاهش سطح مقطع خطوط انتقال ، باید از ولتاژهای انتقال بالا استفاده نمود . در اینجاست که اهمیت ترانسفورماتورهای قدرت آشکار می شود . بدین معنی که این وسائل با افزایش ولتاژ نیروگاه ها ، جریان خطوط انتقال کاهش پیدا می کند . علاوه بر آن ، ترانسفورماتور های قدرت نیروگاه همچون حائلی ، ژنراتورهای گران قیمت را از خطوط هوایی ( که همواره در معرض اضافه ولتاژ و خطرات جانبی    می باشد . ) جدا می سازند . همچنین با توجه به اینکه عایق بندی سیم پیچهای ترانسفورماتور در مقابل امواج سیار ، ارزانتر و ساده تر از عایق بندی سیم پیچهای ژنراتور است ، در نتیجه با استفاده از این ترانسفورماتورها می توان صدمات احتمالی وارد شده از امواج سیار خطوط انتقال را بر روی ژنراتور ها به حداقل خود کاهش داد . ترانسفورماتورهای قدرت از نظر توان نامی ، محدوده وسیعی را در نظر می گیرند . که از ترانسفورماتورهای توزیع با قدرت نامی چند کیلو ولت آمپر شروع می شود و تا ترانسفورماتورهای بزرگ ، با قدرت نامی بیش از MVA 1000 ختم می گردد .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۲۲
Mohammad hossein Metanat

تولید برق به وسیله موتورهای استرلینگ

مزایای موتور استرلینگ
امروزه از موتور استرلینگ در موارد بسیار تخصصی مثل زیردریایی و مولدهای کمکی، جایکه عملکرد بی‌سروصدا اهمیت دارد، استفاده میشود. این موتورها یک دسته از موتورهای حرارتی خاص هستند زیرا بازده آنها تقریباً نزدیک ماکزیمم بازدهی است که توسط تئوری پیش بینی میشود (بازده چرخه کارنو). این موتور با گاز کار میکند. انبساط آن هنگام گرم شدن و انقباض آن هنگام سردشدن نیروی این موتور را تامین میکند. این مقدار گاز بین دو انتهای سرد و گرم در حرکت است و هیچگاه از این چرخه خارج نمیشود. یک پیستون وظیفه انتقال گاز به دو منبع سرد و گرم را انجام میدهد که حرکت آن ناشی از انبساط و انقباض حجم گاز است.
همانطور که گفته شد این گاز هیچوقت از موتور استرلینگ خارج نمیشود. این موتور برخلاف موتورهای دیزلی یا بنزینی هیچ کانال تخلیه ندارد زیرا اساس کار آن بر احتراق سوخت نیست بنابراین کاملاً بی صدا عمل میکند. منبع تامین گرمای آن میتواند انرژی خورشیدی، سوخت‌های فسیلی یا هر نوع گرمای اتلاف شده در طبیعت باشد.
نوعی از این موتور بنام موتور استرلینگ خورشیدی که توسط شرکت Stirling Energy System Inc. تهیه شده است از سال 1984 تا حال حاضر مدت 20 سال است که در نهایت بازدهی مؤثر در حدود 30000 ساعت تابش نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده است. این شرکت در حال حاضر با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت بویینگ و دپارتمان انرژی ایالات متحده و لابراتوار ملی سانیدا (Sanida) مشغول کار روی استفاده اقتصادی از این سیستم هستند.

دیش شرکت استرلینگ انرژی M۲ ۹۰ نور خورشید را روی مساحتی به قطر معادل ۲۰ سانتی متر متمرکز می کند تا موتور استرلینگ چهار پیستونی که یک ژنراتور دورانی را به راه می اندازد، تغذیه کند. شرکت دیگری که نیروگاه های تولید الکتریسیته دارند نیز، به گونه ای دیگر از این موتورها استفاده می کنند. سوختی که این موتورها را گرم می کند، از نفت سبک همراه با اسیدهای چرمی که از کارخانه های روغن گیاهی گرفته می شوند، تشکیل شده است. این عصاره های پسماندهای روغن گیاهی، قیمت کمی دارند و معمولاًدر مخازن ذخیره می شوند. این شرکت امیدوار است که بتواند ۳۰ درصد از هزینه ۷/۱ میلیون دلاری پروژه را با دریافت کمک های ایالت نیوجرسی برای به کارگیری انرژی های بازگشت پذیر و پاکیزه جبران کند. سوختی که شرکت آرهوس استفاده می کند، برای موتورهای درون سوز کنونی بسیار خورنده است، اما در موتورهای استرلینگ به خوبی جواب می دهد، زیرا محصولات احتراق با هیچ یک از قطعات متحرک موتور تماس ندارند. تعمیرات و نگهداری شامل روان کاری و تعویض سیالات روانکاری، تعویض رینگ های پیستون ها، کار تریج های پوشش میله ها و دیگر اجزایی است که در عوض هر ۰۰۰/۱۰ ساعت کار ۱۶ ساعت زمان می برد. سخن آخر این که موتورهای استرلینگ در ۱۹۰ سال زمان پیدایششان نه هرگز از رده خارج شده اند و نه جایگاه مستحکمی یافته اند. در کتاب ها و سایت های مربوط به صنعت همواره از این موتورها یاد می شود. شرکت هایی هم در تلاشند تا با تولید انبوهی از محصولات استرلینگی وارد بازار تولید انرژی خانگی تجاری شوند. 
سازندگان این موتورها همواره شعار «سبزتر، ساکت تر و خارق العاده تر» را سر می دهند و اگر این موتورها فراگیر شوند، شاید همگان بهتر به آنها عادت کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۷ ، ۱۳:۱۸
Mohammad hossein Metanat