مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

تعاریف و مفاهیم اینترنت اشیا (IoT)

يكشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۰، ۰۷:۴۲ ب.ظ

معرفی اینترنت اشیا (IoT) 

مفهوم اینترنت اشیا به ارتباط مجموعه‌‎ای از اشیا، دستگاه‌‎ها، انسان‎‌ها، حیوانات و ماشین‌‎آلات اشاره دارد که در آن تمامی عناصر علاوه بر ارتباط با عناصر هم جنس خود، می‎‌توانند با دیگر عناصر نیز ارتباط داشته باشند. در واقع اینترنت اشیا یک شبکه متصل و متشکل از چندین موجودیت است که توانسته با افزودن قابلیت پردازش داده و هوش مصنوعی، دنیای فیزیکی و سایبری را با یکدیگر ادغام و یکپارچه نماید و جهانی هوشمند را ایجاد کند.

این مفهوم برای اولین بار در سال 1999 تحت یک نظریه به جهان معرفی شد و اکنون به لطف توسعه بی‎ سابقه حسگرها و دستگاه‏‌ها، شبکه‏‌های ارتباطی، فناوری‏‌های پردازشی، پلتفرم‏‌های داده‌‏ای و هوش مصنوعی به یک واقعیت در تمامی حوزه‎‌ها و صنایع تبدیل شده است. در واقع هر موجودیت هوشمندی که در چارچوب اینترنت اشیا قرار می‏‌گیرد فارغ از نوع عملکرد خود، قابلیت جمع‌‎آوری و به اشتراک‌‎گذاری لحظه‌‎ای داده را با سایر موجودیت‎‌ها و ذینفعان دارد و موجب می‏‌شود که تمامی عناصر با کمترین نیاز به تعاملات با انسان، نسبت به تصمیم‌‏گیری اقدام نموده و به انجام عملیات لازم بپردازند.

 

تعاریف مختلف اینترنت اشیا

اینترنت اشیا را می‌‏توان از منظرهای مختلفی نیز تعریف نمود و هر یک از سازمان‌‏های تدوین استاندارد تعاریف متفاوتی را ارائه کرده‌اند.

  • ISO/IEC: اینترنت اشیا یک زیرساخت متصل متشکل از اشیا، افراد، سیستم‎‌ها، منابع اطلاعاتی و خدمات هوشمند است که به آن‎ها امکان می‎‌دهد اطلاعات حاصل از دنیای فیزیکی و مجازی را با یکدیگر ترکیب کرده و با استفاده از پردازش‌‎ها، واکنش‎‌های مناسب را ایجاد کند.
  • ITU-T Y.2060: اینترنت اشیا یک زیرساخت جهانی برای جامعه اطلاعاتی است که امکان ارائه خدمات پیشرفته را از طریق اتصال میان عناصر (فیزیکی و مجازی) موجود و فناوری‎های ارتباطی و اطلاعاتی پیشرفته فراهم می‎‌آورد.
  • IEEE: اینترنت اشیا یک چارچوب است که در آن هر یک از عناصر نقش خاصی را بر عهده دارند و به اینترنت متصل هستند. به طور ویژه، هدف اینترنت اشیا این است که با ایجاد پلی میان دنیای مجازی و فیزیکی، خدمات و کاربردهای جدیدی را ارائه دهد و این در حالی است که ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) فقط ارتباطات پایه‏‌ای را میان اشیا و ابر را ایجاد می‎کند.

ویژگی‌‎های اینترنت اشیا

با توجه به میان رشته‎‌ای بودن اینترنت اشیا، سیستم‎‌های مبتنی بر این فناوری سیستم‎‌های پیچیده با ویژگی‎‌های متفاوتی هستند که می‎‌توانند از چندین بعد یعنی اجزاها/دستگاه‎های مورد استفاده، خدمات، کاربرد و امنیت بررسی شوند. در ادامه به مهم‎ترین ویژگی‌‎ها اشاره شده است:

  • جمع‎‌آوری و کنترل هوشمند داده‎‌ها: اینترنت اشیا می‌‎تواند با پوشش‎‌دهی حسگرها و دستگاه‌‎ها در ابعاد جغرافیایی گسترده، داده‌ها را به سرعت و به صورت موثر جمع‎‌آوری کند و راهی جدید برای همکاری تمامی عناصر فراهم آورد. پردازش داده‎‌های جمع‌‎آوری شده یکی دیگر از قابلیت‎‌های اصلی اینترنت اشیا است.
  • برقراری ارتباطات متقابل: با کمک زیرساخت‎‌های اطلاعاتی و ارتباطی جهانی، اینترنت اشیا هر چیزی (فیزیکی و مجازی) را متصل می‎‌کند. این زیرساخت‎‌ها می‎‌توانند متشکل از کابل مسی، فیبر نوری و یا سایر فناوری‎‌های بیسیم در طیف‎‌های فرکانسی مختلف، مایکروویو و یا ماهواره باشند.
  • ناهمگونی/ تنوع: دستگاه‎‌های موجود در چارچوب اینترنت اشیا دارای سیستم‎ عامل‎‌ها و شبکه‎‌های مختلف و ناهمگونی هستند که همگی با استفاده از ایجاد یکپارچگی می‎‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
  • تغییرات پویا و مداوم: در اینترنت اشیا وضعیت دستگاه‎‌ها (قطع و وصل شدن، دریافت داده و یا به خواب رفتن) به صورت مداوم در حال تغییر است و همچنین مکان برخی از دستگاه‌‎ها نیز تغییر می‌‎کند. 
  • مقیاس گسترده: تعداد دستگاه‎‌هایی که در چارچوب اینترنت اشیا فعال و با یکدیگر در ارتباط هستند بسیار بیشتر از تعداد دستگاه‌‎هایی که هم اکنون به اینترنت متصل‌‎اند و مدیریت این میزان از دستگاه‎‌ها و ایجاد معناشناسی میان آن‎‌ها بسیار مهم است.
موافقین ۴ مخالفین ۰ ۰۰/۱۰/۲۶
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۱)

۱۰ اسفند ۰۰ ، ۱۹:۳۲ وحید محمدی

 

سلام مهندس جان  خسته نباشید

یک سوال داشتم  :  آیا می توانیم با یک لپ تاپ یا تبلت  که ویندوز ۱۰  اینترپرایز روی آن نصب شده و  به بلوتوث و وای فای مجهز است  اینترنت اشیا را در خانه  پیاده سازی کنیم  یا باید نسخه ی مخصوص اینترنت اشیا را  داشته باشیم ؟؟؟ 

پاسخ:
باسلام 
بله میتوان 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی