مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

بررسی کامل وضعیت اینترنت اشیا در ایران

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۴ ب.ظ

مفهوم اینترنت اشیا (iot)  اولین بار در سال ۱۹۹۱ بیان شد . و به سرعت نیز مورد استقبال و توجه عموم مردم قرار گرفت . iot میتواند تحول بسیار عظیمی در صنعت آینده دنیا ایجاد کند . با وجود پیشرفت های بسیار گسترده ای که در iot رخ داده ، اما همچنان عده بسیاری معتقدند که iot برای آینده است . در سال های اخیر کشور هایی همچون آمریکا ، آلمان ، چین ، ژاپن ، انگلیس توجه بسیار ویژه ای به اینترنت اشیا داشته اند . به طوری که سالانه چندین میلیون دلار در آمریکا صرف هوشمند سازی و به کار گیری iot در اشیا و وسایل می شود . در این مقاله از وبلاگ مهندسی برق سعی داریم تا وضعیت اینترنت اشیا در ایران را مورد نقد و بررسی قرار دهیم .

Iot در ایران چگونه آغاز شد ؟

مدتی است که ایران نیز به جمع ۴۰ کشور ملحق شده به اینترنت اشیا پیوسته است . مفهوم iot  را در ایران فردی به نام رضا راجی وارد کشور کرد . او که صاحب استارتاپی در این زمینه است ، سال ها در آمریکا به عنوان مدیر ارشد یکی از شرکت های iot فعالیت کرده است . اگر شما اطلاعات دقیقتری دارید در اختیار ما بگذارید . از نظر عملیاتی نیز ، حدود یک دهه قبل ، شرکت برق ایران با همکاری یکی از مراکز تحقیقاتی مخابرات ، از iot برای کنترل و سنجش میزان مصرف استفاده کردند .  همچنین پژوهشکده وزارت نیرو ، صحبت هایی با مدیران وبسایت فبیوت انجام داد که قرار بود چندین استان از لحاظ هوشمندسازی در مصرف آب و برق وارد فاز عملیایی شوند که هنوز اتفاق نیوفتاده است. مجموعه فبیوت در این امر به عنوان ناظر پروژه انجام وظیفه می کرد.

بازارکار اینترنت اشیا در ایران چطور است ؟

بسیاری معتقد هستند که گسترش iot باعث می شوند تعداد زیادی از شغل ها و نیروهای انسانی از بین بروند و جای خود را به ربات ها دهند . چرا که با گسترش اینترنت اشیا ، اکثر کارها اتوماتیک و بی نیاز از انسان ها می شوند . اما حقیقتا این طور نیست ! چرا که با اختراع چرخ خیاطی ، خیاط ها بی کار نشدند ! و در سال ۱۷۰۰ نیز با ورود ماشین بخار به صنعت ، بسیاری از شغل های یدی تعطیل شد اما در عوض عنوان های کاری بسیاری در بخش های دیگر مانند کشیتی رانی ایجاد شد .

در رابطه با اینترنت اشیا نیز به همین صورت است . آمازون با راه اندازی بزرگترین فروشگاه اینترنتی ، بسیاری از کسب و کار های سنتی و فروشگاه های حضوری را تعطیل کرد . اما در عوض شغل های بسیار زیادی را در بخش های انبارگردانی و پشتیبانی خود استخدام کرده است .

در کشور ما نیز ، پتانسیل انسانی بسیار بالایی برای راه اندازی این نوع کسب و کار وجود دارد . چرا که سالانه افراد زیادی از رشته های آیتی ، نرم افزار و الکترونیک ، از دانشگاه های کشور فارق التحصیل می شوند . با به کارگیری این افراد در زمینه iot میتوان تحول قابل توجهی در بخش های گوناگون صنعت ایجاد کرد . البته متاسفانه بودجه کامل برای این موضوع در نظر گرفته نمی شود . و بسیاری ترجیه می دهند به طور خصوصی و بدون همایت های دولت در این عرصه آغاز به کار کنند . که البته راه را کمی دشوار می کند و سرعت پیشرفت کاهش پیدا خواهد کرد .

عامل دیگری که از پیشرفت iot در ایران جلوگیری میکند ، نا آگاهی مسئولین از فواید شگفت انگیز iot در کشور است . با این حال استارت آپ ها و اپراتور ها همواره در تلاشند تا با اطلاع رسانی صحیح به مسئولین این مشکل را حل کنند . و راه پیشرفت  اینترنت اشیا در کشور را هموار سازند .  از دیگر مشکلات دیگری که وجود دارد میتوان به پایین بودن سطح اطلاعات و دانش مردم در این زمینه نیز اشاره کرد . که با به کارگیری فضای مجازی میتوان تا حد زیادی این مشکل را کاهش داد .

آموزش اینترنت اشیا در ایران

با وجود مشکلات فراوانی که وجود دارد اما به هر حال در آینده ای نچندان دور ، اینترنت اشیا در کشور گسترش پیدا می کند . و همانطور که شاهد هستیم ، بانک ها ، اپراتور ها و استارت آپ های مرتبط کم کم به سمت این موضوع حرکت می کنند . در این هنگام نیاز به تعداد بسیار زیادی متخصص آموزش دیده داریم . اگر قصد آموزش iot در کشور را دارید ، ابتدا باید با مفاهیم مقدماتی و سخت افزاری آشنا شوید . سپس به سراغ مفاهیم شی گرایی ، آنالیز داده ها و … روید .

شرکت های فعال در زمینه iot در ایران

در دو سال اخیر ، اتفاقات خوبی برای iot در کشور رخ داده است . با این که این پیشرفت ها انقدر گسترده و قابل قبول نیست اما در ایران حدود ۱۵۰ شرکت خصوصی iot وجود دارد . که در زمینه های ارتباطات ، سنسور ها و اپلیکیشن های هوشمند فعالیت دارند . اگر شرکتی را میشناسید در پایین همین پست معرفی کنید تا حمایتی از طرف مجموعه فبیوت برایشان باشد.

چنانچه مایلید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید می توانید به مقالات موجود در این حوزه مراجعه کنید .

ما نیز سعی می کنیم به طور روزانه آخرین اخبار اینترنت اشیا در ایران را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم . تا گامی مثبت در پیشرفت این امر در کشور عزیزمان برداشته باشیم .

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی وضعیت اینترنت اشیا در کشور ، شما را از اهمیت این امر مطلع سازیم . امید است در سال های آتی ، پیشرفت ارزنده و شایسته ای را در این زمینه در ایران شاهد باشیم و با کمک یکدیگر به گسترش تکنولوژی و علم روز دنیا در کشور عزیزمان کمک کنیم . چنانچه شما نیز اطلاعاتی در این زمینه دارید ، در بخش نظرات همین مطلب ثبت کنید تا با نام شما در این مقاله آن را درج کنیم .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۹
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی