مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

اینترنت اشیا و نقش آن در آموزش

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۷ ق.ظ

در سال های اخیر که تکنولوژی افزایش چشم گیری داشته است ، با پدیده ای جدیدی روبرو شده ایم که به آن iot یا اینترنت اشیا می گویند . امروزه اینترنت اشیا در زمینه های بسیار زیادی از قبیل آموزش و پرورش ، کشاورزی ، صنعت ، ورزش و سایر زمینه ها تحول بسیار عظیمی را ایجاد کرده است . پیش بینی می شود تا ۳۰ سال آینده حدود ۹۰ درصد اشیا و وسایل به اینترنت متصل شده و شیوه نوینی از سبک زندگی را در جوامع شاهد باشیم و با سرعت بسیار بیشتری به پیشرفت در عرضه های گوناگون ادامه دهیم .

در این مقاله سعی داریم تا به بررسی کاربرد اینترنت اشیا (iot) در حوزه آموزش و پرورش بپردازیم و بدانیم چگونه این امر میتواند ، تحول عظیمی در سبک و کیفیت آموزش در کودکان و نوجوان ایجاد کند . در سال های اخیر شرکت های بسیار زیادی در دنیا به سرمایه گذاری در این حوزه پرداخته اند و نتیجه مطلوبی را نیز دریافت کرده اند . کشور ما نیز  می تواند با بهره گیری از این امر تحولی شگفت در نحوه آموزش در مدارس ایجاد کند . استفاده از اینترنت اشیا در آموزش از دو راه میتواند بر روی کیفیت یادگیری و روند آموزش تاثیر مثبت بگذارد :

دانش جویان و دانش آموزان با استفاده از تکنولوژی میتوانند مطالب آموزشی را به شکل ویژه و بهتری آموزش ببینند و راحت تر اشکال و مسئله های هندسی و غیر هندسی را درک کنند .

در روش آموزش سنتی ، انرژی و وقت بیشتری از استاد صرف تهیه و آماده سازی جزوات و آموزش می شود . این درحالیست که به وسیله iot ، استادان و معلمان با زمان کمتری میتوانند مطالب مفید تری را به دانشجویان و دانش آموزان خود منتقل کنند .

با استفاده از iot در آموزش ، سرعت انتقال علم و دانش بین استادان و دانشجویان و یا استادان با یکدیگر ، افزایش چشم گیری می یابد . و به راحتی به وسیله تکنولوژی و اینترنت جزوات و نمودار های آموزشی در اختیار افراد مورد نظر قرار می گیرد و دیگر نیاز به صرف وقت و هزینه برای نوشتن و یا چاپ کردن جزوات نیست .

اینترنت اشیا در آموزش های دانشگاهی

طبق تحقیقات و آمار های بدست آمده ، در مراحل پایانی تحصیل یعنی دانشگاه ، استفاده از جزوات کاغذی و یا قلم و خودکار در میان دانشجویان به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند . این امر سبب شده تا استفاده از جزوه ها و کلاس های آنلاین افزایش چشم گیری پیدا کند که این یعنی نوعی iot در آموزش و تحصیلات ! . iot همچنین سبب شده تا کلاس های سنتی و حضوری جای خود را به جلسات درسی آنلاین و غیر حضوری دهند . نمونه ای از اثرات مثبت این امر را در ماه های گذشته و با ورود کرونا ویروس به کشور مشاهده گردید. وزارت علوم جهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه ای اعلام کرد حتی پس از خروج کرونا از ایران ، از بستر اینترنت برای آموزش استفاده خواهیم کرد چرا که فواید آن را به وضوح مشاهده کردیم .

در کشور های غربی نیز نظیر آمریکا ، برخی از مدارس با الکترونیکی کردن آموزش سالانه صدها هزار دلار از هزینه و مخارج خود صرفه جویی کرده اند . این آمار همچنان در حال افزایش است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ تمامی مدارس این کشور به اینترنت اشیا و iot به طور کامل تجهیز شوند .

وسایل اینترنت اشیا در یادگیری و آموزش

پس از آنکه در مورد iot و تاثیرات آن در تحصیلات صحبت کردیم ، نوبت آن رسیده تا به معرفی وسایل و ابزارهایی که اینتنت اشیا در آموزش از آن ها استفاده می کند بپردازیم .

تلفن ها و تبلت های هوشمند

علاوه بر نقد های بسیاری که از استفاده از تبلت ها و تلفن های هوشمند می شوند ، این وسایل فوایدی نیز دارند . برای مثال دانش آموزان میتوانند با استفاده از برنامه ها و اپلیکیشن های نصب شده در این وسایل ، به مشاهده اشکال و مسائل هندسی بپردازند . و یا به طور سه بعدی مطالب دروس شیمی و یا فیزیک را مشاهده کنند .

جزوات اینترنتی (EBOOK)

استفاده از جزوات PDF فواید بسیاری را در مقابل جزوات چاپی و کاغذی دارا هستند . از جمله این موارد میتوان به عدم پرداخت هزینه چاپ ، عدم تخریب و انتقال آسان اشاره کرد . امروزه این امر در دانشگاه ها بسیار ملموس تر است و اکثر جزوات دانشگاهی به صورت ویدیو و یا فایل PDF در اختیار دانشجویان قرار می گیرند .

تخته های هوشمند

تخته های قدیمی و گچی علاوه بر کیفیت بسیار پایینی که در نحوه نمایش اطلاعات داشتند ، برای سلامتی معلمان و دانش آموزان نیز مضر بودند . خوش بختانه با ظهور تخته های هوشمند ، علاوه بر نمایش واضح و با کیفیت اطلاعات ، سلامتی دانش آموزان و معلمان نیز تضمین می شوند و ایشان در معرض خطر ذره های گچ و یا گاز حاصل از ماژیک های شیمیایی قرار ندارند .

اسباب بازی های هوشمند

طبق آماری که در سال ۲۰۱۰ در یکی از مهد های کودک نروژ گرفته شد ، کودکانی که مهارت های زندگی و مسائل ساده ریاضی را به وسیله ابزار های الکترونیکی و اسباب بازی های هوشمند آموزش دیده بودند از اعتماد به نفس و خلاقیت بالاتری نسبت به دیگر کودکان بهره مند شدند . استفاده از اینترنت اشیا در کودکان می تواند به رشد هوش هیجانی آن ها کمک شایانی کند .

فضای مطلوب آموزش با IOT

از دیگر مواردی که اینترنت اشیا در آموزش میتواند تاثیر گذار باشد ، میتوان به کنترل دما و هوای فضای آموزش به وسیله سنسور های مخصوص اشاره کرد . در این روش با کنترل دمای و اکسیژن موجود در کلاس های درس میتوان فضای شاداب تری را برای آموزش افراد بدست آورد . و شاهد افزایش کیفیت یادگیری و آموزش باشیم .

خلاصه مطلب

همانطور که مشاهده کردید ، استفاده از اینترنت اشیا میتواند از راه های گوناگونی به افزایش کیفیت آموزش در کودکان و یا بزرگسالان کمک کند . در کشور عزیز ما نیز مدارس هوشمندی هستند که تا حد زیادی از این امر بهره بردند . امیدواریم در دهه های آینده شاهد افزایش تعداد این مدارس باشیم .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۹
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی