مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

اینترنت اشیا در صنعت یا iiot چیست ؟

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵ ق.ظ

صاحبان کارخانه ها و تولیدی ها همواره در اندیشه افزایش کیفیت و سرعت تولید خود بوده اند . آن ها خواستار آن هستند که با حفظ کیفیت و کارایی لازم ، سود آوری را نیز افزایش دهند . راه های بسیاری برای افزایش بازدهی یک کارخانه وجود دارد . برای مثال تجدید نظر در نحوه مدیریت ، تغییر تکنولوژی ، آموزش و بروز رسانی تکنسین ها و مواردی از این قبیل همگی از راه های افزایش سودآوری یک کارخانه محسوب می شوند . یکی دیگر از این روش ها ، استفاده از iot یا اینترنت اشیا در صنعت است که با افزایش بی وقفه علم و تکنولوژی ، زبان زد صاحبان تولیدی و کارخانه ها است .

امروز در وبلاگ مهندسی برق میخواهیم به بررسی کامل مزایا و معایب استفاده از اینترنت اشیا در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی بپردازیم و مشاهده کنیم که چطور می توان با به کارگیری و استفاده از اینترنت اشیا میتوان مسیر حرکت یک کارخانه را در جهت مثبت تغییر داد تا افزایش سودآوری را در این زمینه تجربه کنیم .

یکی از مثال هایی که برای IIoT (اینترنت اشیا در حوزه صنعت) می توان نام برد ، اتصال دستگاه ها و سنسور های صنعتی و کارخانه ای به یکدیگر و یا یک سیستم کنترل واحد از طریق شبکه اینترنت است . در این حالت با شبکه کردن سنسور های گوناگون به یکدیگر و مدیریت آن ها از طریق پنل اینترنتی ، میتوان در زمان کمتر و با دقت بیشتری بر روی قسمت های گوناگون یک واحد صنعتی کنترل داشت . اما این کار آنقدر ها هم آسان و سرسری نیست ! شاید در نگاه اول شما این کار را مانند یک خانه هوشمند بدانید . و فکر کنید iot یعنی چند سنسور ساده و یک کنترل از راه دور !

اما تفاوت های بسیاری میان این دو وجود دارد . برای مثال در یک واحد صنعتی ، سنسور ها و شبکه باید از کمترین میزان خطا برخوردار باشد . چرا که کوچکترین خطا و یا تاخیر میتواند خسارت های مالی و یا حتی جانی جبران ناپذیری را به دستگاه های صنعتی و یا تکنسین ها وارد کند .

در صنعت باید از سیستم های بلادرنگی استفاده کرد که کمترین میزان تاخیر را در عمل خود داشته باشند . برای مثال چندی پیش در خط تولید آهن اصفهان ، با از مسیر خارج شدن تیرآهن های مذاب خسارت شدیدی به کارخانه وارد شد . این درحالی است که اگر سیستم های بلادرنگ به موقع عکس العمل مناسب را نشان می دادند ، خط تولید به سرعت خاموش می شد و شاهد این حادثه نبودیم .

شاید برای شما این سوال پیش آید که با وجود نرم افزار های امروزی دیگر چه نیازی است که از اینترنت اشیا در صنعت استفاده کنیم ؟ مگر سیستم های موجود نیاز ما را بر طرف نمی سازند ؟! پاسخ واضح است . اینترنت اشیا هرگز جایگزین نرم افزار های فعلی نخواهند شد . بلکه مکمل آن ها است و به کمک آن ها میتوان قطعات و سنسور های گوناگون را در یک محیط یک پارچه و پروتکلی استاندارد در کنار هم به طور هماهنگ قرار داد . از این طریق میتوان سیستم صنعتی را با بالاترین دقت ، اتوماتیک و هوشمند ساخت .

دلیل انتخاب اینترنت اشیا در صنعت  ؟!

حال نوبت آن است که مزایای استفاده از اینترنت اشیا را با هم بررسی کنیم و بدانیم iot چگونه در صنعت تحول ایجاد خواهد کرد . از جمله این مزایا می توان به قابل انعطاف بودن ، راحتی در استفاده ، افزایش reliability یا قابل اعتماد بودن اشاره کرد.

انعطاف پذیر بودن        

انعطاف پذیری یکی از ویژگی های منحصر به فرد اینترنت اشیا در صنعت می باشد  . و می توان گفت که اینترنت اشیا با هدف و رویکرد انعطاف پذیری با به عرصه گذاشت تا سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری خشک سنتی را دست خوش تغییر کند . شما با iot میتوانید به هرگونه که مایلید ،بسته به نیاز خود ، سنسور ها و ابزار ها را در کنار هم قرار دهید و آن ها را مدیریت کنید . برای مثال ابتدا در محل کسب و کار ، اینترنت اشیا را پیاده سازی کنید و سپس آن را به فضای ابری منتقل کنید . و یا به طور همزمان و Edge این کار را انجام دهید .

استفاده آسان

نکته بسیار مهمی که در استفاده از  iot در صنعت باید به آن توجه داشت آن است که باید به نحوی باشد که چه مدیران ارشد و افراد متخصص و چه کارگرانی که از سطح اطلاعات و سواد کمتری برخوردار هستند باید توانایی استفاده از آن را به راحتی داشته باشند . چراکه گوناگونی سنسور ها و سیستم های نرم افزاری یا سخت افزاری بسیار وسیع است و باید یک پروتکلی یکسان همه آن ها را در بر گرفته و درکنار یکدیگر هماهنگ سازد . خوش بختانه با تلاش متخصصان و دانش آموختگان iot ، این امر تا حد زیادی محقق شده اما هنوز جای کار و تلاش بسیاری دارد . استارت آپ های کشور هایی همچون آمریکا ، آلمان و ژاپن در این سال ها تلاش های زیادی در این زمینه کرده اند که رابطی کاربر پسند و user friendly طراحی کنند .

وضعیت اینترنت اشیا در صنعت ایران

در کشور ما نیز صنعت گران و کارگاه های تولیدی تا حدی به سمت IIoT رفته اند . اما این مقدار آنچنان که شایسته و درخور کشور عزیمان باشد نیست . امید است تا با همت مسئولین و تلاش دانش آموختگان iot شاهد رشد چشمگیر اینترنت اشیا در صنعت باشیم . چرا که شرط بقا و حضور در بازار های بین المللی ، به روز بودن و هنگام بودن با کشور های پیشرفته صنعتی است .

سخن پایانی

پدیده نو ظهور iot به سرعت در حال پیشرفت و فراگیر شدن است . اینترنت اشیا در زمینه های گوناگونی همچون پزشکی ، صنعت ، بانکداری تحولی مطلوب را ایجاد کرده است . در این مقاله به بررسی کاربرد iot در صنعت ، مزایا و همچنین وضعیت کنونی آن در ایران پرداختیم .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۹/۲۹
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی