مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

ویژگی های حسگرها

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۰۴:۵۵ ب.ظ

اینترنت اشیا به حسگرهایی با اندازه کوچک و سبک با قابلیت های پیشرفته در جمع آوری اطلاعات ، پردازنده های کم مصرف ، عمر باتری طولانی و پاسخ گویی در کمترین زمان نیاز دارد.

به طور کلی حسگرها یا مستقل عمل کنند یا غیر مستقل که حسگرهای مستقل میتوانند پس از نصب خودشان عمل کرده و خود را کنترل کنند و از قبل توسط کاربر برنامه ریزی شده اند.حسگرهای غیر مستقل به طور اختصاصی برای اعلان هشدار در شرایط خاص برنامه ریزی شده اند .

 

برخی از ویژگی های یک حسگر مدرن و به صرفه عبارت است از:

۱- فیلترسازی داده:

گرچه از حسگرها انتظار پردازش و تحلیل عمیق اطلاعات دریافتی را نمیرود اما فیلترسازی اطلاعات تکراری یا ناخواسته قبل از انتقال ،یک حسگر را هوشمندتر میکند.

۲- حداقل مصرف انرژی : حسگرهای یک شهر هوشمند معمولا در مکان هایی نظیر راه آهن ، جاده و ساختمان های بزرگ نصب می شوند که عمل تعویض باتری را مشکل میکند بنابراین حسگرهایی با مصرف حداقل انرژی از الزامات حسگر است.

 

۳- تراکم بالا:

با محدود شدن فضا برای کاربردهای اینترنت اشیا ،حسگرها باید درفضای کوچکتری جای بگیرند.

 

۴- تشخیص هوشمندانه:

مهمترین فایده حسگرها ، تشخیص از راه دور می باشد به گونه ای که حسگرها میتوانند بدون تماس فیزیکی اطلاعات مورد نیاز را از اجسام و محیط دریافت کنند و حضور یا غیبت ، سرعت اجسام و محدوده اجسام را تعیین میکنند.

 

۵- حساسیت بالا:

به طور کلی حساسیت ، نسبت کوچکترین تغییر در سیگنال الکتریکی خروجی به کوچکترین تغییر در سیگنال فیزیکی است به عنوان مثال اگر ولتاژ یک حسگر دما ،به ازای ۱ درجه سانتی گراد ۱ میلی ولت تغییر کند ، حساسیت این حسگر ۱ میلی ولت بر سانتی گراد است .

 

۶- خطی بودن:

خطی بودن ، میزان تناسب خطی خروجی با ورودی است و غیر خطی بودن ،حداکثر انحراف از تابع انتقال خطی را در محدوده ی پویای خاص نشان میدهد.

۷- محدوده پویای وسیع:

محدوده سیگنال های ورودی که میتواند بوسیله حسگر دریافت شده و به سیگنال الکتریکی تبدیل شود و داده مورد استفاده قرار بگیرد محدوده پویا نامیده میشود . در خارج از این محدوده سیگنال ها دقت مطلبوبی ندارند.

 

۸- دقت:

حداکثر خطای احتمالی بین اندازه سیگنال های خروجی واقعی با اندازه سیگنال ایده آل دقت نامیده می شود. تولیدکنندگان دقت حسگر را در جداول داده هایشان عنوان میکنند‌.

 

۹- گستره ی خطا:

یک حسگر زمانی که حرکت محرک ورودی به سمت بالا یا پایین باشد یک مقدار خروجی مشابه را باز نمیگرداند. میزان خطای قابل قبول در مقدار اندازه گیری شده در حالت مختلف گستره خطا نامیده می شود.

 

۱۰- صدای محدود:

همه حسگرها با سیگنال های خروجی خود سطحی از صدا را تولید میکنند که اگر بر عملکرد سیستم اینترنت اشیا تأثیر بگذارد مسأله به حساب می آید.حسگرهای هوشمند باید از تولید سروصدای ناخواسته خودداری کنند و اگر به حد بحرانی رسید اعلان هشدار کنند.

 

۱۱- پهنای باند وسیع:

هنگامی که از حسگر برای جمع آوری اندازه ها استفاده می شود توصیه می شود از حسگرهای با پهنای باند وسیع به کار رود تا تضمین کند که سیستم اندازه گیری قادر به پاسخگویی خطی در تمام محدوده است . با این حال ممکن است پهنای باند وسیع موجب پاسخ حسگر به فرکانس های ناخواسته گردد.

 

۱۲- وضوح بالا:

وضوح در حسگر ، به کوچکترین نوسان سیگنال قابل تشخیص اشاره دارد و به عبارتی نوسان ، کوچکترین تغییر در ورودی است که دستگاه میتواند آن را تشخیص دهد.

 

۱۳- حداقل قطعی :

حسگرها باید بتوانند با یک وقفه ای معادل صفر یا تقریبا صفر به کار خود ادامه دهند و در صورت وقفه اعلان هشدار نمایند.

 

۱۴-اطمینان بیشتر به داده های ارسالی:

حسگرهای با اطمینان بالاتر ، صحت اندازه گیری های خروجی را بیشتر تضمین میکنند و قادر به تشخیص داده های ساختگی و نامعتبر می باشند.

 

۱۵- سهولت استفاده:

یکی از الزامات هر سیستم الکترونیکی ، سهولت استفاده از آن است. بهترین رابط کاربری ` عدم وجود رابط کاربری ` می باشد و انتظار میرود حسگر پس از اتصال به خودی خود بتواند شروع به کار کند.

 

از جمله دیگر ویژگی ها ، می توان به ذخیره سازی داده و هشدار خودکار علائم غیر طبیعی اشاره کرد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۲۲
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی