مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

شناساگر فرکانس رادیویی یا RFID

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۴۰۰، ۰۴:۵۸ ب.ظ

یکی دیگر از روش های جمع آوری اطلاعات از اشیا استفاده از RFID است. RFID یک حسگر نیست بلکه یک مکانیزم برای بدست آوردن اطلاعات از پیش تعبیه شده در برچسب یک شئ از طریق فرکانس رادیویی است.

به طور کلی RFID دو بخش دارد یکی برچسب حاوی اطلاعات است و دیگری دستگاه قرائتگر که اطلاعات برچسب را میخواند. برچسب RFID از دو قسمت تشکیل شده که یکی ریزتراشه برای ذخیره و پردازش اطلاعات و دیگری آنتن برای ارسال و دریافت اطلاعات می باشد همچنین برچسب RFID دارای یک شماره سریال خاص برای یک شئ بخصوص است که قرائتگر با استفاده از یک فرستنده و گیرنده رادیویی دو طرفه اطلاعات رمزگذاری شده ی بر روی برچسب را میخواند. راه حل مبتنی بر RFID مزایای بیشتری نسبت به برچسب های قدیمی تر مثل بارکد دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- برچسب RFID نیازی به قرار گرفتن در دید مستقیم دستگاه قرائتگر ندارد بلکه میتواند از فاصله حداکثر ۱۲ متری توسط فرکانس UHF خوانده شود. البته برچسب های دارای باتری دارای محدوده خوانش ۱۰۰متری نیز هستند.

 

۲- امکان تغییر اطلاعات روی برچسب های RFID وجود دارد در حالی که تغییر داده های بارکد پس از استقرار دشوار است.

 

۳- برچسب های RFID بادوام و مخفی هستند و قادر به ذخیره اطلاعات بیشتری هستند اما در مقابل بارکد روی کاغذ چاپ می شود و ممکن است آسیب ببیند و همچنین اطلاعات آن مخفی نیست.

 

۴- داده های برچسبRFID قابلیت رمزگذاری دارند و می توان از دسترسی غیرمجاز و جعل داده های آن جلوگیری کرد.

 

۵- سیستم های RFID می توانند صدها برچسب را به طور همزمان بخوانند و این قابلیت در فروشگاه های خرده فروشی اهمیت و کاربرد زیادی دارد.

 

همانند هر تکنولوژی دیگر RFID نیز دارای معایبی نسبتا جزئی است . یکی از معایب آن حساسیت برچسب ها نسبت به مسدود کردن امواج رادیوییRFID است.برای مثال پیچاندن برچسب ها در مواد فلزی مانند فویل آلومینیومی ارتباط برچسب با دستگاه قرائتگر را تحت تأثیر قرار می دهد‌.

 

در زیر نمونه های مهم از کاربرد RFID را نام برده ایم:

 

۱- کنترل دسترسی و مدیریت:

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها بجای کارت مغناطیسی از RFID برای ورود و خروج و شناسایی کارکنان استفاده می شود همچنین RFID در جمع آوری عوارض الکترونیکی نیز بکار رفته است به طوری که نیاز به توقف خودرو برای دریافت عوارض نیست و مبلغ به طور خودکار از حساب خودرو کسر می شود.

 

۲- گذرنامه :

بسیاری از مراکز دولتی در سراسر جهان از گذرنامه های دارای RFID استفاده می کنند که توسط قرائتگر با فاصله حداکثر ۱۰ متر خوانده می شود و بر روی گذرنامه یک برچسب الکترونیکی نصب می شود که حاوی اطلاعات اصلی و یک تصویر دیجیتال از صاحب گذرنامه است.

 

۳- بهداشت و درمان:

در بیمارستان ها از RFID برای ردیابی و مدیریت تجهیزات پزشکی سیار استفاده می شود و از کارکنان در برابر عفونت جلوگیری می کند .

 

۴-ردیابی تدارکات و زنجیره تأمین:

عمده خرده فروشان در جهان جهت بهبود مدیریت زنجیره تامین ، الزاماتی را برای فروشندگان مبنی بر نصب برچسب RFID روی تمامی محموله ها ایجاد کرده اند. این کار به خرده فروشان اجازه می دهد تا بدون وارد کردن دستی داده ها، کالا های خود را مدیریت کنند‌.

 

۵- زمان سنجی رویدادهای ورزشی :

دنبال کردن دقیق دونده ها در ماراتن یا دیگر مسابقات بسیار مهم است و تنها کسری از ثانیه باعث ایجاد تفاوت می شود . بسیاری از ورزشکاران حتی نمیدانند که زمان آن ها با RFID سنجیده می شود.

 

۶- ردیابی حیوانات:

بعضی از کشورها از جمله استرالیا برچسب گذاری RFID را روی گاوها و گوسفندهای فروخته شده خود برای ردیابی و شناسایی الزامی می دانند.

 

همچنین RFID در موارد دیگری همچون ردیابی محموله فرودگاهی ، ردیابی شرکت کنندگان کنفرانس،مدیریت مواد، سیستم کتابخانه و غیره کاربرد دارد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۰/۰۷/۲۲
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی