مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

کابل برق چیست و کاربرد آن در چیست؟

دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۲ ب.ظ

کابل شیلد دار صوتی

 

به چند رشته سیم که در کنار هم به صورت به هم بافته شده و یا بسته شده قرار داده می‌شوند،کابل برق یا شاه سیم می‌گویند.

این سیم‌ها همچنین ممکن است به هم تابیده باشند. سیم‌هایی که کابل برق را تشکیل می‌دهند معمولاً یک روکش محافظ دارند. از کابل برق معمولا برای توزیع برق فشار ضعیف استفاده می‌شود. البته از برخی انواع کابل برق مخصوص نیز برای انتقال انرژی برق فشار قوی استفاده می‌شود.

کابل شیلد دار صوتی

ساختار کابل برق

کابل‌های برق از دو قسمت اصلی تشکیل شده‌اند که این قسمت‌ها عبارتند از هادی و عایق. بعضی کابل‌ها علاوه بر این دو قسمت اصلی یک قسمت دیگر هم دارند که غلاف نامیده می‌شود.

هادی کابل برق

کار هادی هدایت جریان برق است؛ در واقع جریان برق از هادی عبور می‌کند. هادی‌ها عموماً مسی یا آلومینیومی بوده و به شکل‌های مختلفی وجود دارند:

• هادی‌های تک مفتولی

• هادی‌های گرد تابیده‌ی منظم

• هادی‌های انعطاف پذیر(افشان)

• هادی‌های فشرده‌ی گرد تابیده‌ی منظم

• هادی‌های فشرده‌ی سکتور تابیده‌ی منظم

عایق کابل برق

کابل‌های برق بسته به ساختار و کاربری خاصی که دارند، مجهز به لایه‌های حفاظتی گوناگونی هستند. در تمامی کابل‌های برق از عایق و روکش استفاده می شود. نقش عایق جلوگیری از نفوذ جریان برق به بیرون است.

استفاده از عایق به عنوان عامل ایمنی قدمت دارد؛ برای نخستین بار در سال 1897 از عایق لاستیکی در کابل‌های برق با قدرت ۱۱۰۰۰ ولت استفاده شد.

با توجه به قدمت استفاده از عایق در کابل‌های برق، می‌توان حدس زد که تنوع عایق‌ها به همین جنس ختم نشد. عایق کابل بسته به نوع کاربرد می‌تواند از جنس‌های زیر باشد:

• کاغذ آغشته به روغن

• مواد پلاستیکی

• پی وی سی (PVC) یا پلی ونیل کلراید

• پی ای تی (PET) یا پلی اتیلن

• XLPE یا پلی اتیلن شبکه‌ای

• TPR که از ترکیب پلیمرهای پلاستیک و لاستیکی ساخته می‌شود

برای اطلاع از انواع عایق های به کار رفته در کابل های برق به همین مقاله مراجعه کنید.

کابل شیلد دار صوتی

غلاف کابل برق

غلاف برای محفاظت از کابل‌ها در برابر عوامل محیطی و ضربه‌های فیزیکی و مکانیکی به کار می‌رود. جنس غلاف می‌تواند فلزی، مثل مس، سرب و فولاد باشد. از کاغذ و مواد پلاستیکی مثل پی وی سی نیز برای ساختن غلاف استفاده می‌شود.

کاربرد کابل برق

با توجه به اینکه کابل های برق مجموعه‌ای از چند سیم برق است، هادی الکتریکی بوده و برای انتقال جریان برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کابل برق در سیم کشی ساختمان‌های اداری و مسکونی استفاده می‌شود.

کابل برق علی رغم اینکه از سیم برق قطورتر است، انعطاف پذیر بوده و قابلیت خم شدگی دارد. این نوع کابل انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. هر یک از انواع کابل برق بسته به ویژگی‌های خود مزایا و کاربردهای خاصی دارند که در زیر به چند مورد اشاره می‌کنیم:

• سیم‌های برق با هادی مسی: در تابلوهای برق و تاسیساست، در محیط‌های خشک داخل لوله، رو یا داخل دیوار.

• کابل‌های هوایی برق: این کابل‌ها دارای هادی عایق هستند و برای ولتاژ 1 تا 36 ولت به کار می‌روند. این کابل‌ها به صورت روکار، به عنوان کابل‌های بین تیرهای برق استفاده می‌شوند.

• کابل‌های افشان: کابل افشان برای نصب در مناطق خشک و نمناک و در ساختمان‌های مسکونی و اداری برای وسایل برقی متحرک.

• کابل‌های زمینی

• کابل‌های ساختمانی

• کابل‌های ابزار دقیق

• کابل‌های مخابراتی

• کابل‌های ضد آتش

کابل شیلد دار صوتی

قیمت کابل برق

قیمت کابل و نیز سیم برق بستگی به مقدار، نوع و سفارش شما دارد. برای آگاهی از قیمت کابل برق و خرید آن می‌توانید از کارشناسان و متخصصان شرکت زیتون مشاوره بگیرید.

لیست قیمت کابل و قیمت سیم

سیم‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند. این تفاوت بسته به سطح مقطع هادی و نوع عایق تغییر می‌کند. به عنوان مثال قیمت سیم با سطح مقطع 5/1 میلیمتر مربع کمتر از سیم با سطح مقطع 5/2 میلیمتر مربع تمام می‌شود. شایان ذکر است که مرغوبیت عایق و کیفیت تولید هم در تعیین قیمت سیم تاثیر دارد.

قیمت کابل‌ها بر اساس سطح مقطع و نوع هادی، تعداد رشته، طراحی کابل و لایه‌های آن محاسبه می‌شود. همچنین نوع و کیفیت سایر مواد به کار رفته و کیفیت تولید نیز بر قیمت کابل تاثیر دارد.

از آنجا که قیمت انواع سیم و کابل به قیمت مواد اولیه بستگی دارد و قیمت مواد اولیه نیز مطابق با شرایط بازار است، بنابراین بهترین روش این است که قیمت کابل‌های درخواستی خود را در موقع نیاز استعلام کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قیمت کابل برق و لیست قیمت کابل، با کارشناسان بخش فروش شرکت زیتون و از طریق شماره‌های درج شده در قسمت ارتباط با ما تماس بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآورد قیمت انجام و به شما اعلام شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۲۸
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی