مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

توضیح کامل انواع سایز کابل برق

دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۰۲ ب.ظ

انواع سایز کابل برق

 

کابل برق، جزو جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره‌ی ما است. تقریبا بدون استفاده از این لوازم جانبی، نمی‌توانیم کارهای خود را پیش ببریم. اما چقدر در مورد نحوه‌ی انتخاب صحیح کابل اطلاعات داریم؟ چقدربا انواع سایز کابل برق آشنا هستیم؟

این را باید دانست که کابل‌های الکتریکی مورد استفاده برای تأمین انرژی چراغ‌ها و وسایل منزل، اندازه‌های مختلفی دارند. این سایزبندی‌ها در درجه‌ی اول، برای مطابقت دادن میزان جریانی که از داخل کابل می‌گذرد و میزان جریانی که مورد نیاز است، استفاده می‌شود.

سایز کابل برق

انواع سایز کابل برق 

تمامی کابل‌های الکتریکی قادر هستند تا حد مشخصی شدت جریان برق را تحمل کنند و این یعنی بارِ روی آن‌ها، با سایز و مشخصاتی که دارند، باید سازگار باشد. اینکه قرار است کابل برق در کجا مورد استفاده قرار بگیرد و چه کاربردی داشته باشد، می‌تواند در انتخاب ما نقشی اساسی داشته باشد.

برای مثال یک کابل نصب شده بر روی یک میخ در دیوار، نسبت به مکانی مانند 200 متر زیر زمین، بیشتر باعث اتلاف گرما خواهد شد. پس با توجه به مکان و کارکرد یک کابل، باید سایز مناسب را انتخاب کنیم. در ادامه نگاهی به سایزهای مختلف موجود برای کابل برق می‌اندازیم.

کابل برق NM-B

یکی از انواع کابل‌هایی که قادر است برای اتصال قطعات الکتریکی در منزل یا اداره مورد استفاده قرار بگیرد، کابل برق NM-B است. این کابل از حداقل دو سیم عایق جداگانه تشکیل شده که در یک غلاف انعطاف‌پذیر و غیر فلزی (NM) کنار هم قرار گرفته‌اند.

این غلاف معمولاً از PVC یا نایلون ساخته می شود. حرف «B» در کابل، نام عایق اطراف این دو سیم است و این معنا را می‌دهد که برای تحمل گرما تا 90 درجه‌ی سانتیگراد درجه بندی شده است.

کابل 2*14

این نوع کابل که به صورت 2*14 نوشته می‌شود، به معنای کابلی است که دو رشته هادی دارد و سطح مقطع آن 14 است.

در مدارهایی که نیاز به 15 آمپر یا کمتر دارند، کابل 2*14 معمولاً هنگام نصب مواردی از قبیل کلید برق، پریز برق و لامپ های روشنایی استفاده می‌شود.

کابل 3*14

در مدارهایی که به 15 آمپر یا کمتر احتیاج دارند، کابل 3*14 بیشتر رایج است که در کلیدهای برق سه پل ، پنکه‌های سقفی و بسیاری موارد مشابه استفاده می شود. این کابل سه رشته هادی با سطح مقطع 14 دارد.

سایز کابل های برق

کابل 3*12 و 2*12

کابل 2*12 برای تجهیزات استاندارد که به 20 آمپر یا کمتر نیاز دارند، مانند کوره‌ها ، بخاری‌ها و تهویه‌ی هوا، استفاده می‌شود.

همچنین برای ماشینهای ظرفشویی، فریزرها و ظروف آشپزخانه نیز کاربرد دارد. کابل 3*12 نیز در موارد مشابه کابل قبلی کاربرد دارد و تقریبا مانند کابل 12*2 است.

کابل 3*10 و 3*8

کابل 3*10 و 3*8برای قطعات الکتریکی که نیاز به 30 آمپر یا بیشتر دارند ایده‌آل است. از کاربردهای این موارد می‌توان به استفاده در خشک‌کن برقی اشاره کرد.

سایز کابل برق برای مدارهای روشنایی

اندازه‌ی سایز کابل برای مدارهای روشنایی داخلی معمولاً 1 یا 1.5 میلی‌متر است، در اکثر موارد 1 میلی‌متر هم پاسخگو است اما بستگی به تعداد چراغ‌های روشن موجود در مدار و طول کابل دارد.

اگر تعداد چراغ‌های روشن موجود در مدار کم و یا طول کابل زیاد باشد، برای کنترل افت ولتاژ، بهتر است از کابل 1.5 میلی‌متر استفاده نمود.

استاندارد کلی کابل‌ها برای مدارهای روشنایی، کابل 1.5 میلی‌متری است که بسته به شرایط در برخی موارد از سایز 1 میلی‌متری هم استفاده می‌شود.

سایز کابل برای پریز برق

در بیشتر موارد، از کابل دو قلو و ارت 2.5 میلی‌متری برای پریز برق استفاده می‌شود. در واقع برای پریزها، لازم است از کابل با سایز بزرگتر استفاده شود، علت هم این است که باید بار بیشتری را حمل کند و به همین سبب، سایز کابل مناسب برای پریزهای یک منزل یا اداره، سایز 2.5 میلی‌متری است.

البته این سایز در اکثر نقاط جهان معتبر است و می‌توان گفت، استاندارد جهانی، به همین شکل است.

انواع سایز کابل برق

دیگر سایزهای کابل برق

سایزهای دیگر در کابل هم موجود هستند اما بیشتر در مکان‌ها و کارهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیازمند برق بیشتری برای تامین انرژی هستند. اندازه‌ی کابل‌های مورد نظر، در سایزهای 4 میلی‌متر، 6 میلی‌متر، 10 میلی‌متر و 16 میلی‌متر وجود دارند.

همانطور که گفته شد، شرایط استفاده از کابل‌های با قطر بیشتر، بستگی به وضعیت جریان برق موردنیاز دارد. وسایلی مانند اجاق گازهای بزرگ، شارژرهای اتومبیل‌های برقی و غیره، همگی مقادیر بیشتری از جریان را جذب می کنند، به همین دلیل به طور کلی به یک کابل با قطر بیشتر نیاز دارند تا جریان مورد نیاز را تأمین کنند و از مصرف زیاد جریان برق جلوگیری کنند.

این موضوع بسیار مهم است، زیرا می‌تواند باعث داغ شدن کابل شود و امکان کابل برای شعله‌ور شدن را بالا ببرد.

همچنین استفاده‌ی دیگری که از کابل‌های سایز بزرگ می‌شود، زمانی است که مسافت زیاد باشد. توجه داشته باشید که استفاده از سایز نامناسب کابل، منجر به افت آمپر و در نهایت کم شدن توان الکتریکی در انتهای کابل می‌شود که هم خسارات زیادی به بار می‌آورد و هم زمان و منابع مالی را به هدر خواهد داد.

ذکر این نکته نیز الزامی است که همیشه از یک متخصص برای خرید کابل برق مشورت بخواهید و از آنجایی که برق می‌تواند بسیار خطرناک باشد، اگر مهارت ندارید، خودتان با آن کار نکنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۲۸
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی