مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

مدار ترمز جریان مخالف با تایمر

يكشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸ ق.ظ

مدار ترمز جریان مخالف با تایمر

در این بخش برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (مدار ترمز جریان مخالف با تایمر) کرده است. مدار قدرت را با دو روش می توان رسم نمود. اولی بدون مقاومت در موتورهای با قدرت پائین که برق سه فاز بصورت مستقیم به موتور وصل می گردد و دومی با مقاومت اهمی در قدرت های متوسط و بالا برای کاهش جرقه در کنتاکتور در هنگام ترمز استفاده می گردد.

برای طراحی مدار فرمان از دو روش می توان استفاده کرد اولی با استفاده از کلید گریز از مرکز که اصول کار کلید قبلا توضیح داده شده است و دومی با استفاده از تایمر می باشد. در هر دو حالت باید هنگام خاموش کردن مدار جریان برق سه فاز تعویض شده برای مدت کمی به الکتروموتور وصل شود.

 

مدار قدرت مدار ترمز جریان مخالف با تایمر در دو حالت بدون مقاومت و با مقاومت

مدار قدرت مدار ترمز جریان مخالف با تایمر در دو حالت بدون مقاومت و با مقاومت

مدار فرمان مدار ترمز جریان مخالف با تایمر و بدون کنتاکتور کمکی

مدار فرمان مدار ترمز جریان مخالف با تایمر و بدون کنتاکتور کمکی

مدار فرمان مدار ترمز جریان مخالف با تایمر و کنتاکتور کمکی

مدار فرمان مدار ترمز جریان مخالف با تایمر و کنتاکتور کمکی

عملکرد مدار فرمان

با فشرده شدن S1 در مسیر 11 بوبین کنتاکتور K1M تحریک شده و الکتروموتور راه اندازی می شود. و با فشرده شدن S2 در مسیر 11 کنتاکتور K1M قطع و در مسیر 13 بوبین کنتاکتور K2M و تایمر K1T تحریک شده و از طریق کنتاکت باز K2M شماره 53-54 در مسیر 14 وصل می ماند و جای دو فاز عوض شده و موتور می خواهد در جهت عکس گردش قبل بچرخد که تایمر بعد از یک ثانیه مدار را کاملا قطع نموده و مانع چرخش برعکس الکتروموتور می گردد.

اشکال مدار فرمان اولی (بدون کنتاکتور کمکی) این است که در حالت قطع اگر S2 فشرده شود الکتروموتور به مدت یک ثانیه در جهت عکس سرعت می گیرد. برای رفع این عیب در مدار فرمان دوم (با کنتاکتور کمکی) از یک کنتاکتور کمکی استفاده شده که در حالت عادی مسیر بوبین K2M را قطع نموده و بعد از وصل K1M کنتاکتور کمکی K1 وصل شده و مسیر بوبین کنتاکتور K2M را آماده فرمان گرفتن از طریق S2 می کند. (مسیر 13)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی