مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

مدار ترمز الکترومغناطیسی الکتروموتور سه فاز

يكشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۷ ق.ظ

مدار ترمز الکترومغناطیسی الکتروموتور سه فاز

در این بخش  برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (مدار ترمز الکترومغناطیسی الکتروموتور سه فاز) کرده است. این نوع ترمز در جاهائی استفاده می شود که در زمان قطع مدار، باید الکتروموتور از طریق ترمز متوقف شده و قادر به حرکت نباشد. مثل بالابر، جرثقیل هوائی، آسانسور و…، البته برای حالت های دیگر هم می توان از این ترمز استفاده کرد. بطوری که می توان در حالت عادی ترمز رها شده و با وصل برق ترمز عمل نماید.

 

اساس کار ترمز الکترومغناطیسی مشابه ترمز چرخ های اتومبیل می باشد که در روی محور و بدنه ثابت الکتروموتور لنت های ترمز بصورت نیم دایره که می توانند روی هم قرار بگیرند، تعبیه شده است که این لنت ها می توانند در حالت عادی توسط فنر فشرده شده و یا آزاد باشد. در نوع اول که لنت ها فشرده شده، در زمان راه اندازی باید اول توسط نیروی مغناطیسی لنت ها از هم جدا و محور موتور آزاد گشته و موتور راه اندازی شود. و با قطع جریان الکتروموتور، نیروی مغناطیس نیز قطع شده و موتور متوقف گردد. نیروی مغناطیسی توسط یک بوبین که با ولتاژ DC و یا AC تغذیه می گردد، ایجاد می شود.

مدار قدرت و فرمان به ترتیب در ادامه رسم شده است که کنتاکتور K2M بعنوان آزاد کننده ترمز و کنتاکتور K1M به عنوان راه انداز الکتروموتور استفاده شده است.

مدار قدرت راه اندازی موتور سه فاز با ترمز الکترومغناطیسی

مدار قدرت راه اندازی موتور سه فاز با ترمز الکترومغناطیسی

مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با ترمز الکترومغناطیسی

مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با ترمز الکترومغناطیسی

عملکرد مدار فرمان

با فشردن S1، بوبین کنتاکتور K2M تحریک شده و ترمز از طریق جریان سه فاز قطع شده و بوبین K1M از طریق کنتاکت باز K2M شماره 83-84 وصل و موتور راه اندازی می گردد. در حین کار هر دو کنتاکتور وصل می باشد. با فشرده شدن S0 هر دو کنتاکتور قطع شده و ترمز توسط فنر تعبیه شده در روی آن انجام می گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی