مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

مدار قدرت و مدار فرمان تسمه نقاله

جمعه, ۱۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۸ ق.ظ

مدار قدرت و مدار فرمان تسمه نقاله

در این بخش برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، طراحی تسمه نقاله کرده است. برای حمل آجر در کارخانه های آجرپزی، جابجایی قطعات و وسایل در کارگاه های صنعتی معمولا از تسمه نقاله و یا غلطک ها بصورت متوالی استفاده می گردد. موتورهای اینگونه سیستم ها باید بصورت ترتیبی از انتها به ابتدا راه اندازی شده و در هنگام قطع مدار هم به صورت ترتیبی از ابتدا به انتها با تاخیر زمانی مناسب قطع شوند. در شکل زیر از دو تسمه نقاله مجزا از هم برای جابجایی قطعات مثل آجر و غیره از نقطه A به نقطه B استفاده شده است.

 

در تصویر زیر تسمه شماره یک توسط موتور سه فاز M1 و تسمه شماره دو توسط موتور سه فاز M2 به حرکت در می آید. مدار قدرت و فرمان آن را طوری طراحی می کنیم که:

1- تسمه نقاله شماره یک به تنهایی حرکت نکند.

2- در هنگام قطع مدار تسمه نقاله شماره دو همیشه 30 ثانیه بعد از M1 قطع شود.

3- در صورتی که جریان نامی موتورها، 10 آمپر باشد مقادیر حفاظت کننده های لازم تعیین شود.

طرز قرار گرفتن تسمه نقاله ها

طرز قرار گرفتن تسمه نقاله ها

مدار قدرت تشکیل شده است از، دو مدار قدرت راه اندازی موتور سه فاز به صورت جداگانه

در مدار فرمان مرحله یک با فشار بر روی شستی S1 کنتاکتور K2M وصل شده و بعد از آن K1M وصل می گردد. جهت برقراری شرط خواسته شده کنتاکتورهای اصلی کافی نیست و باید از مدار حافظه یا کنتاکتور کمکی استفاده کرد. طرز اتصال و طراحی مدار فرمان کامل در مرحله 2 نشان داده شده است که با فشار بر روی شستی S1 کنتاکتور K2M و K1M و K1 به ترتیب وصل می گردد.

کنتاکتور کمکی K1 تایمر را برای وصل در زمانی که کنتاکتور K1M قطع می شود آماده می کند و همچنین در مسیر شماره 11 کنتاکت بسته K1 اجازه نمی دهد بعد از فشرده شدن S02، بوبین K1M وصل شود. در این مدار با فشار بر روی شستی استپ S02 کنتاکتور K1M قطع شده و تایمر K1T فعال می گردد. بعد از زمان تنظیم شده، تایمر در مسیر 13 کنتاکتور K2M را قطع نموده و با قطع K2M کنتاکتور K1 نیز قطع می گردد. توسط استپ S01 می توان در مواقع ضروری تمام مدار را قطع کرد. وسایل الکتریکی با توجه به نوع موتور باید به صورت زیر انتخاب شود.

مشخصات و تجهیزات مورد نیاز

کنتاکتور K1M و K2M : جریان 16 آمپر از نوع AC3.

بی متال F4 و F5 : پنج تا دوازده آمپر، تنظیم روی 10 آمپر.

فیوز F6 : چهار آمپر از نوع کندکار.

فیوز F2 و F3 : جریان 20 آمپر از نوع کندکار.

فیوز F1 : جریان 35 آمپر از نوع کندکار.

مدار قدرت تسمه نقاله

مدار قدرت تسمه نقاله

مدار فرمان مرحله 1 تسمه نقاله

مدار فرمان مرحله 1 تسمه نقاله

مدار فرمان مرحله 2 تسمه نقاله

مدار فرمان مرحله 2 تسمه نقاله

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۱۱
Mohammad hossein Metanat

متانت

نظرات  (۱)

سلام نوشته خوبی داری 

 

حتما اگه به کوتاه کردن لینک یا درآمد خوب نیاز داشتی به سایت ما سر بزن

e1i.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی