مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

راه اندازی مقاومتی الکتروموتورهای سه فاز القایی

در این بخش  برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان،(راه اندازی مقاومتی الکتروموتورهای سه فاز القایی) کرده است. در این روش هنگام راه اندازی مقاومت های اهمی با مقادیر مساوی با سیم پیچی هر فاز استاتور سری شده و ولتاژ بین مقاومت های اهمی و سیم پیچی استاتور تقسیم می گردد. مقاومت ها می تواند به صورت چند مرحله ای با توجه به زمان راه اندازی الکتروموتور انتخاب گردد. در اثر کاهش ولتاژ جریان راه اندازی نیز کاهش می یابد که می توان با راه اندازی الکتروموتور و افزایش دور محور موتور مقاومت ها را از مدا خارج کرد. مقدار مقاومت لازم باید طوری انتخاب شود که گشتاور راه اندازی الکتروموتور کمتر از گشتاور مورد نیاز برای به حرکت در آوردن بار نباشد.

برای محاسبه مقدار مقاومت باید مشخصات کامل الکتروموتور و بار را داشته باشیم. از جمله منحنی گشتاور دور الکتروموتور و بار می باشد، طبق شکل زیر منحنی شماره یک، منحنی گشتاور دور الکتروموتور سه فاز با ولتاژ نامی و منحنی شماره دو، منحنی یک بار فرضی بوده که مقدار گشتاور مورد نیاز در دورهای مختلف را نشان می دهد. نقطه A نقطه کار الکتروموتور درباره شماره دو بوده و در دور n1 گشتاور Tn را به بار متصل به الکتروموتور می تواند تحویل دهد. حداقل گشتاور راه اندازی الکتروموتور باید بیشتر از TLS باشد. یعنی کاهش ولتاژ تا اندازه ای مجاز می باشد که گشتاور راه اندازی از TLS کمتر نگردد. اگر گشتاور راه اندازی TS کمتر از TLS باشد موتور نمی تواند راه اندازی شود.

 

منحنی گشتاور دور الکتروموتور سه فاز و منحنی بار

منحنی گشتاور دور الکتروموتور سه فاز و منحنی بار

برای راه اندازی الکتروموتور در مدار قدرت از دو گروه مقاومت (R1 و R2) استفاده شده است. که در لحظه اول باید هر دو مقاومت با الکتروموتور سری شده و بعد از راه اندازی موتور به صورت ترتیبی از مدار خارج شوند.

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز با مقاومت در مسیر استاتور

مدار قدرت راه اندازی الکتروموتور سه فاز با مقاومت در مسیر استاتور

مدار فرمان می تواند به صورت دستی و یا اتوماتیک طراحی شود. در هر حالت باید با استارت S1، کنتاکتور K1M وصل و بعد از چند ثانیه K2M وصل و بعد از چند ثانیه دیگر K1M وصل گردد. همچنین لازم به ذکر است در طراحی مدار فرمان دستی باید وصل ترتیبی کنتاکتورها را رعایت کرد.

مدار فرمان اتوماتیک راه اندازی مقاومت در مسیر استاتور

مدار فرمان اتوماتیک راه اندازی مقاومت در مسیر استاتور

مدار فرمان دستی راه اندازی مقاومت در مسیر استاتور

مدار فرمان دستی راه اندازی مقاومت در مسیر استاتور

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۱۱
Mohammad hossein Metanat

متانت

محمد حسین متانت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی