مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

رله اورکارنت دایرکشنال

سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۷:۰۵ ق.ظ

رله اورکارنت دایرکشنال:

رله اورکارنت دایرکشنال که زمان روی آن تنظیم شده و بر طبق آن عمل می کند و کاربرد رله جریان زیاد دایرکشنال برای مواردی که اتصالی از یک طرف تغذیه می شود به کار می رود .


انواع رله جریان زیاد عبارتند از : 1- زمان ثابت 2- زمان معکوس 3- آنی
-1 زمان ثابت : زمان عملکرد قابل تنظیم و به مقدار شدت ارتباط ندارد یا به عبارت دیگر رله ای است که در زمان معینی تنظیم می شود .
-2 زمان معکوس : زمان عملکرد نسبت عکس با شدت جریان دارد یا به عبارت دیگر هر چقدر شدت جریان زیادترشود زمان قطع کمتر می شود .
-3 آنی : زمان عملکرد صفر است.
رله ارت فالت دایرکشنال :
رله ای است که مستقیما از اتصال زمین تغذیه می کند و در هنگامی که یک فاز یا دو فاز یا هر سه فازبه زمین وصل شود و جریان از آن بگذرد و به زمین برسد فورا رله آن را دیده و بوبین آن تحریک شده و فرمان قطع را صادر می کند و شاخص آن این عمل را نشان میدهد.
حفاظت ازباس بارها :
حفاظت اصلی باسبارها توسط رله دیفرانسیل و حفاظت فرعی یا پشتیبانی آنها توسط رله های اورکارنت و ارت فالت می باشد .
رله دیفرانسیل :
رله دیفرانسیلبر اساس مقایسه جریان ها ( تراز جریانی ) کار می کند و به مقدار جریان بستگی نداردو فقط اگر ضریب تبدیل بهم بخورد رله عمل می کند . رله دیفرانسیل برای حفاظت ترانس ،ژنراتور ، باس بار ، الکتروموتور بکار می رود.
مواردی که باعث عملکرد نا خواسته رله دیفرانسیل می شود :
الف : اشباع ترانس های جریان CT1 و CT2 در اثر عبور جریان اتصال کوتاه خارج از محدوده حفاظت باعث عملکرد رله می شود .
ب : وجود تپچنجردر ترانس قدرت .
ج : جریان ضربهای در حفاظت ترانس قدرت .
بنابراین رله دیفرانسیل باید طوری ساخته شود که در موارد بالا از عملکرد آن جلوگیری شود .
الف – اشباع ترانس های جریان :
در اثر عبور جریان زیاد ناشی از اتصال کوتاه خارج از محدوده ،حفاظت ترانس های جریان به ناحیه اشباع می رسد و بعلت عدم تطبیق منحنی های مغناطیسی آنها در ناحیه اشباع و در نتیجه خطای ترانس های جریان ، اختلاف جریانی بوجود می آیدکه می تواند باعث عملکرد نا خواسته رله شود .
ب - وجود تپچنجردر ترانس های قدرت : 
در اثر تغییر مراحل تپ چنجر در ترانس های قدرت چون نسبت تبدیلترانس ها در زمان تعویض تپ تغییر می کند در نتیجه در نسبت جریان اولیه و ثانویه نیزتغییری بوجود می آورد که باعث عملکرد ناخواسته رله می شود . برای جلوگیری از عملکردرله دیفرانسیل باید پایدار باشد.
ج – جریان ضربهای :
هنگام برقدار کردن ترانس ( در صورت باز بودن ثانویه ) یک جریان ضربه ای کهمقدار آن به 8 تا 12 برابر جریان نامی می رسد از سیم پیچ اولیه عبور می کند که چونمقدار آن در سیم پیچ اولیه می باشد و جریان ثانویه صفر است رله دیفرانسیل به علتتفاوت جریان عمل خواهد کرد در صورتی که این جریان زیاد ، پس از چند میلی ثانیه کاهشمی یابد و به جریان بی باری می رسد رله نباید در این حالت عمل نماید برای جلوگیریاز عملکرد رله باید inrush Proof باشد .
دستگاه حفاظت و مراقبت روغن :
دستگاه هایی که جهت مراقبت روغن برای تعیین وتشخیص اتصال کوتاه در ترانس های روغنی روغنی بکار برده می شود عبارتند از :
 رله بوخهلتس و رله توی بر.
رله توی بر دردرجه اول برای حفاظت ترانس در مقابل اضافه بار و درجه دوم برای حفاظت در مقابل اتصال کوتاه بکار می رود . لذا برای شناسایی اتصال در داخل ترانس بیشتر از رلهبوخهلتس استفاده می شود
رله بوخهلتس :
رله بوخهلتس رلهای است که جهت حفاظت دستگاه هایی که توسط روغن خنک می شود بکار می رود . این رله دراثر تولید گاز یا هوا در داخل منبع روغنی یا پایین آمدن سطح روغن از حد مجاز ویاجریان شدید بیش از حد مجاز روغن به کار می افتد و در مرحله اول زنگ خطر را بکار میاندازد و سطح روغن اگر بیشتر افت کرد در مرحله دوم دستگاه را قطع می کند . در رلهبوخهلتس از روغن بعنوان عایق کاری و خنک کننده استفاده می شود .
عواملی که سبببکار انداختن رله بوخهلتس می شود :
-1 جرقه بینهسته و قسمت های مختلف ترانس .
-2اتصال زمینبین حلقه های کلاف .
3-قطع شدن یکفاز یا سوختن آن .
4-چکه کردن روغن ازتانک روغن ویالوله های ارتباطی آن .
در مرحله اول کهزنگ خطر بکار می افتد و آلارم می دهد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :
-1 نقایص عایقکاری.
-2 خراب شدن عایق ورقه های هسته و پیچ اتصال ورق های هسته .
-3 کامل نبودن کنتاکتها در اتصالات الکتریکی .
-4 گرم شدن بیشاز حد قسمتی از سیم پیچ و خراب شدن عایق ها به علت عبور جریان فوکو بیش از حد.
در مرحله دوم که دستگاه قطع خواهد شد و فرمان تریپ به ترانس داده خواهدشد اشکالات بوجودآمده عبارتند از :
-1 شکستن بوشینگها .
-2 اتصال کوتاهفاز به فاز .
-3 اتصال زمین .
-4اتصال داخلسیم پیچ ها.
-5اتصال تپ هابه یکدیگر .
-6پایین آمدنسطح روغن در اثر سرد شدن روغن بیش از حد و کم بودن روغن یا نشتی روغن .
رله توی بر :
این رله نیز درحفاظت ترانس های روغنی بکار برده می شود در این رله نیز از حرکت روغن و ایجاد گازاستفاده شده است . همانطور که می دانیم ازدیاد درجه حرارت باعث انبساط روغن می شودو این روغن ضمن گذشتن از لوله رابط بین ترانس و ظرف انبساط رزرو به یک سوپاپ سنج ( دیافراگم ) برخورد می کند و در پشت سوپاپ فشار ایجاد می کند که این فشار توسط فشارسنج سنجیده می شود که در این فشار سنج چندین کنتاکت پیش بینی و نصب شده است به طوری که اگر ازدیاد فشار به طور آهسته انجام گیرد کنتاکت خبر دهنده بسته و باعث بستن مدار سیگنال خواهد شد و درصورتی که فشار سریعا ازدیاد یابد کنتاکت دیگری درفشار سنج موجب قطع فوری ترانس می شود. در مرحله اول در اثر بار زیاد ودر مرحله دوم اثر اتصا ل کوتاه ایجاد می شود
__________________

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۷
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی