مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

کتاب درسی اصول اندازه گیری الکتریکی هنرستان

چهارشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۰۴ ب.ظ

کتاب درسی اصول اندازه گیری الکتریکی هنرستان

دانلود کتاب درسی اصول اندازه گیری الکتریکی هنرستان کتاب اصول اندازه گیری الکتریکی جهت تدریس دانش اموزان رشته الکتروتکنیک زمینه صنعت شاخه آموزش فنی و حرفه ای توسط آقای : فتح الله نظریان تالیف گردیده است. با … 

دانلود کتاب درسی اصول اندازه گیری الکتریکی هنرستان

کتاب اصول اندازه گیری الکتریکی جهت تدریس دانش اموزان رشته الکتروتکنیک زمینه صنعت شاخه آموزش فنی و حرفه ای توسط آقای : فتح الله نظریان تالیف گردیده است. با توسعه ی روز افزون دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی و با ازدیاد انواع سیستم ها و پیچیدگی آن ها ، اهمیت اندازه گیری روز به روز بیشتر می شود . برای عیب یابی و آزمایش سیستم های الکتریکی ، اندازه گیری کمیت های الکتریکی همچون ولتاژ ، جریان ، مقاومت اهمی ، انرژی ، توان ، اختلاف فاز و … لازم است. حتی در اکثر سیستم های اندازه گیری غیر الکتریکی برای اندازه گیری کمیت های مختلف فیزیکی مانند حرارت ، فشار ، سرعت و غیره ، ابتدا کمیت فیزیکی به یک کمیت الکتریکی که با کمیت اصلی دارای رابطه ی مشخصی است ، مانند جریان یا ولتاژ ، تبدیل می گردد و سپس با اندازه گیری کمیت الکتریکی ، کمیت فیزیکی اولیه اندازه گیری می شود .
اصولا، اندازه گیری ، نتیجه مقایسه کلی بین یک استاندارد (شاخص) تعریف شده و یک اندازه (مقدار) نامعلوم است. برای این که نتیجه عمل انداره گیری ، به طور عمومی، با معنی باشد دو شرط زیر لازم است:
  • الف: استانداردی که برای مقایسه به کار می رود به طور دقیق معلوم و مورد پذیرش باشد.
  • ب: روش اندازه گیری قابل تکرار باشد به طوری که بتوان صحت و دقت دستگاه اندازه گیری را امتحان کرد.
اولین شرط به این معنی است که جسم نمی تواند فقط سنگین باشد، بلکه سنگینی آن در مقایسه با سنگینی یک جسم دیگر (استاندارد) معنی پیدا کند. به عبارت دیگر مقایسه ای باید انجام شود و این مقایسه نسبت به یک استاندارد شناخته شده انجام گیرد. در غیر اینصورت اندازه گیری ما مفهومی نخواهد داشت.
شرط دوم نیز به این معنی است که دستگاه اندازه گیری باید بتواند، در دفعات مختلف، اندازه یک کمیت معین را یک مقدار بخواند. همچنین باید بتوانیم توانایی دستگاه را برای انجام اندازه گیری صحیح امتحان کرد.

اهمیت اندازه گیری الکتریکی :

با توسعه روز افزون دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی و ورود انواع سیستم ها و پیچیدگی آنها، اهمیت اندازه گیری روز به روز بیشتر می شود. برای عیب یابی و آزمایش سیستم های الکتریکی و الکترونیکی ، اندازه گیری کمیت هایی مانند ولتاژ، جریان، مقاومت اهمی،انرژی، توان و اختلاف فاز لازم است. حتی در بیشتر سیستم های اندازه گیری غیر الکتریکی برای اندازه گیری کمی فزیکی های مختلف فزیکی ماننده حرارت، فشار و سرعت، ابتدا کمیت فزیکی به یک کمیت الکتریکی که با کمیت اصلی دارای رابطه مشخص است، تبدیل می شود؛ سپس با اندازه گیری کمیت الکتریکی ، کمیت فزیکی اولیه انداره گیری می شود.
کوچکی نسبی حجم و وزن دستگاه های الکتریکی ، آسانی انتقال سیگنال های الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر و سهولت نسبی تقویت سیگنال های الکتریکی ، سبب شده است که در بیشتر دستگاه های الکتریکی وجود داشته باشد. بنابراین اهمیت اندازه گیری الکتریکی محدود به رشته های فزیک یا برق نیست و شامل تمام رشته های فنی و غیر فنی نیز می شود.

فهرست مطالب:

  • فصل ۱: اندازه گیری کمیت های غیر الکتریکی قابل تبدیل به سیگنال های الکتریکی
  • فصل ۲: اندازه گیری جریان، ولتاژ و مقاومت اهمی
  • فصل ۳: اندازه گیری توان، انرژی و اختلاف فاز
  • فصل ۴: آشنایی با اسیلوسکوپ و کاربردآن
  • فصل ۵: ساختمان دستگاه های اندازه گیری
  • فصل ۶: معرفی نر م افزار مولتی سیم

دریافت فایل :

دانلود دانلود کتاب درسی اصول اندازه گیری الکتریکی هنرستان

حجم فایلحجم فایل :۶ مگابایت

تعداد صفحهتعداد صفحه : ۱۰۸ صفحه

فرمت فایلفرمت فایل : PDF

نویسندهنویسنده : فتح الله نظریان، محمود شبانى، سیدعلى صموتى

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۱۵
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی