مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

استفاده از درایو یا سافت استارت در راه اندازی نرم الکترو موتور

روشهای راه اندازی الکتروموتورهای AC

الف ) راه اندازی الکتروموتور با مدار ستاره ، مثلث :

جریان راه اندازی در روش مثلث ( دلتا ) بین 7 تا 10 برابر جریان موتور می باشد . این پیک جریان علاوه بر آسیب رساندن به تجهیزات نصب شده در مدار قدرت ( شامل کلید اتوماتیک و کنتاکتور ) موجب اختلال در شبکه برق کارخانجات می گردد . علاوه بر این بدلیل اینکه کنتورهای نصب شده جهت اندازه گیری مصرف برق به طور اتوماتیک و هر 15 تا 30 دقیقه یکبار از میزان جریان مصرفی نمونه برداری و ثبت می کنند ، در صورتی که راه اندازی موتور در بین این زمانها انجام شود ، مبلغی به عنوان جریمه نیز به هزینه مصرفی برق اضافه خواهد شد .

مدار راه انداز ستاره مثلث جهت کاهش جریان راه اندازی موتور در توانهای بالا بکار برده می شود . توسط این روش راه اندازی موتور جریان راه اندازی بین 3 تا 7 برابر جریان نامی موتور خواهد بود . بدیهی است که میزان این جریان بستگی به نوع بار و گشتاور مورد نیاز موتور در راه اندازی اولیه خواهد داشت . همچنین لازم به ذکر است که گشتاور موتور در راه اندازی با این روش به دلیل کاهش ولتاژ در لحظه راه اندازی از روش راه اندازی مثلث کمتر خواهد بود . 

الف ) راه اندازی نرم موتور توسط سافت استارت : 

با توجه به عدم رفع کامل مشکلات الکتریکی ( پیک زیاد جریان راه اندازی ) و صدمات مکانیکی ( ایجاد تنش و ضربات مکانیکی به شافت موتور در لحظه راه اندازی ) استفاده از سافت استارتها در صنعت افزایش یافت . ساختمان سافت استارت به گونه ای طراحی شده که ولتاژ مورد نیاز موتور در مدت زمانی بین 1 تا 60 ثانیه به موتور اعمال می گردد . مدت زمان قابل انتخاب در سافت استارتهای مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد . لذا بسته به مدت زمان راه اندازی و نوع بار موتور پیک جریان راه اندازی بین 5/1 تا 5/2 برابر جریان موتور خواهد بود . پیک جریان راه اندازی به دلیل پایین بودن ولتاژ اولیه در زمان راه اندازی و در نتیجه کاهش گشتاور راه انداز در موتور می باشد . لذا بهترین کاربرد برای سافت استارتها جهت راه اندازی موتورهایی است که نیاز به گشتاور راه اندازی بالایی نداشته باشند . مزایا و کاربردهای سافت استارتها نسبت به مدار راه انداز ستاره مثلث به شرح ذیل می باشد :

مزایا :

- کاهش هزینه های مربوط به صدمات مکانیکی ( کوپلینگ و شافت ) 
- سیم کشی ساده 
- حفاظت کامل موتور ( شامل حفظت اضافه بار و کم باری ) 
- صرفه جویی در فضای تابلو 
- کاهش تلفات گرمایی در موتور 
- قابلیت تنظیم به صورت آنالوگ و دیجیتال 

کاربردها : 

- پمپ سانتریفیوژ : راه اندازی نرم ، کاهش ضربه قوچ ، حفاظت موتور 
- فن ( ازجمله فن سانتریفیوژ و جت فنها ) :‌ آشکار سازی کم باری و اضافه بار ، گشتاور ترمز در زمان توقف 
- توربین : مانیتورینگ حرارتی موتور توسط پروپ PTC 
- کمپرسورهای اسکرو : حفاظت در برابر جابجایی فاز ، دادن کنتاکت هنگام تخلیه اتوماتیک زمان توقف 
- کمپرسورهای پیستونی : مانیتورینگ مشخصه راه اندازی ، مدیریت راه اندازی مجدد اتوماتیک 
- نوار نقاله : مانتیورینگ اضافه بار در اتصال کوتاه یا شکستگی شافت 
- میکسرهای بدون بار : تقویت Boost در راه اندازی

ب ) راه اندازی و کنترل دور موتور توسط درایو یا اینورتر :

جهت برطرف کردن نواقص کامل سافت استارت و حذف کامل پیک جریان در لحظه راه اندازی موتور می توان از درایو استفاده کرد . درایو دارای ساختمان الکترونیکی کاملتری نسبت به سافت استارت می باشد . استفاده از IGBT در مدار قدرت درایو توانایی کنترل همزمان ولتاژ و فرکانس را در آن به دنبال داشته است . لذا اینورتر قادر است با ثابت نگه داشتن گشتاور نامی موتور آن را به صورت نرم راه اندازی کرده و سرعت آن را کنترل کند . در نتیجه جریان راه اندازی در هیچ شرایطی از جریان نامی موتور بالاتر نخواهد رفت . همچنین با استفاده از روشهای کنترلی ازجمله کنترل برداری می توان گشتاور راه اندازی موتور را تا حد 2 برابر افزایش داد . از دیگر مزایای اینورترها ٬ حفاظت الکتریکی کامل موتور شامل اضافه بار ، باز بودن مدار خروجی ، اتصال کوتاه ، ایجاد حالت ژنراتوری و غیره می باشد . 
مهمترین مزیت کنترل دور موتورها توسط درایو صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد . بدیهی است که کاهش مصرف برق در موتورها در شرایط فعلی امری مهم و قابل ملاحظه می باشد . با کنترل دور موتورهای بکار رفته در انواع پمپ ، کمپرسور و فنها با کاهش 10% از سرعت موتور می توانیم به میزان 1/27% در مقدار مصرف انرژی برق صرفه جویی نماییم .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی