مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

مدار فرمان و مدار قدرت مخزن بالابر

سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴ ق.ظ

طراحی مخزن بالابر

در این بخش  برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (طراحی مخزن بالابر) کرده است. برای ریختن مواد به داخل کوره و یا بالا بردن بتون به طبقات بالاتر ساختمان و هر موادی که نیاز به جابجائی دارد می توان از مدار زیر استفاده کرد. در مدار زیر مخزن بالابر توسط الکتروموتور سه فاز M1 و کلید حفاظت داخلی بر روی ریل، به سمت بالا و پایین حرکت می کند، الکتروموتور سه فاز باید مجهز به ترمز دائم در هنگام قطع باشد و هنگام راه اندازی باید ترمز آزاد گردد. مناسبترین ترمز برای این مدار ترمز هیدرولیکی می باشد که هنگام راه اندازی موتور M1، توسط موتور M2، ترمز آزاد شده و با قطع موتور M1 و M2 قطع شده و ترمز اعمال می گردد.

پر شدن مخزن در قسمت پائین به صورت مکانیکی انجام شده و در بالای مسیر نیز با کج شدن مخزن، به وسیله ریل های موجود، مواد به بیرون یا داخل مخزن دیگری ریخته می شود. برای خالی شدن کامل مخزن نیاز به 30 ثانیه زمان می باشد که بعد از خالی شدن باید مخزن به قسمت پایین برگشته و با برخورد به میکروسوئیچ متوقف گردد.

 

مدار قدرت مخزن بالابر و نمونه شکل آن به همراه موقعیت قرار گرفتن عناصر الکتریکی

مدار قدرت مخزن بالابر و نمونه شکل آن به همراه موقعیت قرار گرفتن عناصر الکتریکی

طراحی مدار فرمان با توجه به عملکرد مدار بصورت مرحله ای در پایین طراحی شده است. در این مدار در مرحله یک با فشرده شدن استارت S1، مخزن به سمت بالا حرکت نموده و در انتهای مسیر با برخورد به میکروسوئیچ S3 متوقف گشته و مواد را تخلیه می کند. در مرحله دو باید بعد از تخلیه مواد مخزن به سمت پائین حرکت نموده و در ابتدای مسیر با برخورد به میکروسوئیچ S4 متوقف گردد. در این مدار در صورتی که بخواهیم در انتهای مسیر به مدت طولانی، مخزن متوقف شود، امکانپذیر نخواهد بود زیرا با برداشته شدن فشار از روی استپ S0، تایمر K1T وصل شده و فرمان برگشت مخزن به قسمت پائین را می دهد.

در مرحله سوم مدار فرمان این اشکال توسط کنتاکتور کمکی K1 از بین رفته زیرا با خاموش نمودن مدار، کنتاکتور K1 قطع شده و در صورت برگشت استپ به حالت اولیه بوبین تایمر وصل نمی شود. با بررسی مدار فرمان مرحله سوم می بینیم، در صورت قطع برق و متوقف شدن مخزن، مابین ابتدا و انتهای مسیر، فقط امکان حرکت به سمت بالا توسط شستی S1 وجود دارد، در صورتی که نیاز به فرمان حرکت به سمت پائین لازم باشد می توان با استفاده از شستی S2 کنتاکتور K2M را وصل نمود تا مخزن به سمت پائین حرکت و در ابتدای مسیر متوقف شود.

مدار فرمان مخزن بالابر به صورت دستی

مدار فرمان مخزن بالابر به صورت دستی

همانطور که ذکر شد در مدار فرمان قرار گرفته در تصویر بالا، حرکت به سمت بالا دستی بوده و با هر بار پر شدن مخزن توسط استارت S1، مخزن به سمت بالا حرکت می کند در صورتی که لازم باشد مدار به صورت اتوماتیک عمل کند می توان از مدار فرمان قرار گرفته در شکل زیر استفاده کرد. بطوری که در مدار زیر با رسیدن مخزن به ابتدای مسیر و برخورد با میکروسوئیچ S4، متوقف شده و تایمر K2T فعال می گردد. بعد از 120 ثانیه تایمر K2T موتور را راه اندازی نموده و مخزن به سمت بالا حرکت می کند، تا فشرده شدن استپ S0، مخزن به صورت اتوماتیک با 30 ثانیه توقف در بالا و 120 ثانیه توقف در پائین به کار خود ادامه خواهد داد.

مدار فرمان مخزن بالابر بصورت اتوماتیک

مدار فرمان مخزن بالابر بصورت اتوماتیک

نقشه فنی مخزن بالابر

نقشه فنی مخزن بالابر

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۱۵
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی