مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

اختراع برق باعث دگرگونی صنعت در ابعاد مختلف شد. برق یعنی زندگی

مهندسی برق

با سلام

محمد حسین متانت دانش‌ آموخته رشته مهندسی برق هستم .در این وبلاگ اطلاعات مربوط به،مقالات،جزوات و کتاب ها و مطالب علمی مربوط به رشته برق ارائه می گردد.

هرگاه در پی چیزى هستى، بلند همت باش و آن‏گاه که چیره شدى، در پیروزى کریم باش.
حضرت علی (علیه السلام)

همراهان عزیز جهت خبر دار شدن از جدید ترین مطالب سایت،سایت را به دنبال داشته باشید.👇🏻

پیوندها

راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا

در این بخش برای شما دانش آموزان و دانشجویان رشته تحصیلی برق صنعتی و قدرت، اقدام به طراحی و انتشار پروژه ای در زمینه طراحی مدار فرمان و مدار قدرت با عنوان، (راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا) کرده است. در موتورهایی که زمان راه اندازی پائین می باشد می توان به صورت مستقیم راه اندازی نمود. ولی در موتورهایی که زمان راه اندازی بالا است، احتمال عمل نمودن (گرم شدن) بی متال و قطع مدار توسط آن وجود دارد. در این نوع موتورها باید در لحظه راه اندازی به مدت چند ثانیه، بسته به زمان راه اندازی جریان عبوری را از مسیری غیر از مسیر وسیله حفاظتی (بی متال) عبور داده و یا جریان را به دو مسیر تقسیم کرد. در تصویر زیر می توانید مدار قدرت این پروژه را مشاهده نمائید.

در مدار قدرت در هنگام راه اندازی جریان عبوری به دو قسمت تقسیم شده (از مسیر K1M و K2M) و از گرم شدن بی متال جلوگیری می شود. بعد از راه اندازی جریان موتور تا جریان نامی کاهش می یابد که در این لحظه باید کنتاکتور K2M قطع شود و جریان نامی موتور از بی متال عبور نماید.

مدار قدرت راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا

 

حالت اول مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا

حالت اول مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا

حالت دوم مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا

حالت دوم مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا

حالت سوم مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا

حالت سوم مدار فرمان راه اندازی موتور سه فاز با زمان راه اندازی بالا

تشریح عملکرد مدار فرمان

در مدار فرمان حالت دو حالت های عملکرد بالا به صورت کامل رسم شده است. ولی با توجه به مدار، بعد از قطع K2M و K1T اگر استارت S1 فشرده شود مجدادا کنتاکتور K2M و K1T وصل می گردد. که نبایستی این کار اتفاق بیافتد. برای رفع این مشکل مدار حالت دو، از کنتاکت بسته K1M در مسیر شماره 13 استفاده شده است که اگر در حین کار موتور استارت S1 فشرده شود کنتاکتور K2M نمی تواند وصل شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۱۰
Mohammad hossein Metanat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی